Wanneer je start als ZZP’er is dat natuurlijk een heel spannende stap. Je hebt opeens een eigen bedrijf waarbij grote zaken spelen, zoals het doen van de eigen boekhouding en het binnenhalen van klanten. In het begin kan dit lastig zijn, je zult soms toch een beetje de tactiek van ‘fake it till you make it’ moeten hanteren. Gelukkig zijn er ook zaken die je daar een beetje bij kunnen helpen en ervoor zorgen dat je professioneel overkomt. Welke zaken dat zijn? Lees snel verder.
Goed bereikbaar
Als ondernemer is het cruciaal dat je goed bereikbaar bent, voor zowel klanten als leveranciers maar ook collega’s en concurrenten. Nu kan niet iedereen áltijd bereikbaar zijn, dus is het goed hier alvast in een vroeg stadium over na te denken. Ga daarom altijd voor een apart werknummer. Dit kan al heel voordelig met een Sim Only van Ben. Dit kost misschien een paar euro meer wat betreft de kosten voor je telefoon abonnement, maar je komt wel in één keer een stuk professioneler over. Je kan er namelijk dan voor zorgen dat je altijd met de bedrijfsnaam opneemt, maar ook dat je het nummer doorschakelt naar een virtueel assistent. Dat kan bijvoorbeeld tijdens vakanties, maar ook op momenten dat je zelf in bespreking zit. Zo’n VA is heel eenvoudig in te schakelen vanaf een afstandje zonder dat een klant ook maar door heeft dat deze persoon niet bij jou in dienst is. Ze kan afspraken inplannen en klanten te woord staan, een professionele indruk vanaf dag één.
Eerste indruk
Wanneer je naar een klant toegaat is de eerste indruk van levens- én doorslaggevend belang. Investeer hier dan ook in en zorg dat je keurig en netjes voor de dag komt. Het klinkt heel logisch, maar zorg voor een goede outfit waarbij je liever over- dan underdressed bent. Ook een schone auto is belangrijk, maar vergeet ook niet een ferme handdruk en een goede voorbereiding. Het zit ‘m in de kleine zaken die een groot verschil kunnen maken. Maar zorg er ook weer voor dat je bescheiden overkomt. Geen té dure horloges of overdreven sieraden, uiteindelijk is handel gunnen en kan een ietwat bescheiden indruk zeker in je voordeel werken. Dus investeer wat tijd en aandacht in je eerste indruk, vaak is tijdens dat moment door een potentiële klant of opdrachtgever al de keuze gemaakt of hij of zij wel of niet met jou door wil gaan.
Kortom, starten als ZZP’er is leuk maar ook zeker spannend. De eerste klant gaat natuurlijk voelen als een overwinning, en dat is geheel terecht. Maar het is wel de kunst hier de klant zo min mogelijk van te laten meekrijgen. Wanneer je dat lukt zul je zien dat die tweede, derde en vierde zo volgen. Wees bewust van je eigen indruk, zowel via telefonie als in fysieke zin. Met een paar simpele stappen kun je professionaliteit een enorme boost geven waarmee jij ervoor zorgt dat jouw eigen bedrijf niet anders dan een zeer vliegende start kent. Succes!
In samenwerking met ben.nl
Mijnzzp.nl