Team Mijnzzp

Online bericht

Conversational commerce is een van de vele marketinginstrumenten om je verkoop te stimuleren. Dit is een manier van verkopen, waarbij er sprake is van een interactie op basis van een-op-een contact tussen je bedrijf en de potentiële klant. Dit marketinginstrument is bij uitstek geschikt om snelle verkopen te realiseren. Conversational commerce kenmerkt zich door het korte en krachtige contact via bijvoorbeeld een chat of WhatsApp. Deze strategie is overigens ook voor andere doeleinden te gebruiken, zoals voor het optimaliseren van de klantenservice en voor een chatbot in te zetten.

Inhoudsopgave
Conversational commerce voor verkoop: kort maar krachtig
Persoonlijke service via digitale kanalen

Conversational commerce voor verkoop: kort maar krachtig

Social media vormen een uitstekend startpunt om conversational commerce in op te nemen. Stel dat je een bericht op Instagram plaatst en daarin een product voor de verkoop aanprijst. Een volger ziet het product, wil het hebben, maar heeft nog wel een vraag. Hoe handig is het dan om via conversational commerce aan deze klantbehoefte tegemoet te komen. Via een DM kan de potentiële klant je een vraag stellen, maar ook via WhatsApp. Daarbij voorzie je dan in de gelegenheid om het product direct te bestellen en te laten betalen. Het voordeel van deze korte en krachtige verkoopmethode is dat je klant niet eerst nog de weg naar de website hoeft af te leggen.

Persoonlijke service via digitale kanalen

Een voordeel van conversational commerce is dat je een persoonlijke service kan bieden via digitale kanalen. Het chatten met een medewerker na het zien van een product om een vraag beantwoord te krijgen, vergroot de kans dat de klant een aankoop doet. De klant zit op dat moment na het zien van je product op Instagram namelijk nog volop in de aankoopbeleving. Je stimuleert de verkoop door een persoonlijke service te bieden via de verschillende digitale kanalen. De interactie maakt het mogelijk om een verkoopgesprek aan te gaan en optimale service te bieden. Hierdoor ontstaat er een perfecte klantervaring en vergroot je door de empathische opstelling ook de betrokkenheid bij je bedrijf. Je kan de persoonlijke service overigens combineren met data, zoals door een selfservice-bot eerst naar gegevens van de klant te laten vragen.

Mijnzzp.nl