Wil je meer succes boeken met je bedrijf dan zijn er allerlei technieken en strategieën om daarvoor te gebruiken. Een van de opties is bijvoorbeeld het gebruikmaken van neuromarketing. Dit is een vorm van marketing, waarbij je het onbewuste gedrag van je doelgroep met bepaalde technieken beïnvloedt. De technieken komen hierbij voort uit de neurowetenschap. Deze wetenschap richt zich op het verkrijgen van inzicht in hoe de hersenen werken. Je hoeft er geen hele studie aan te wijden, want er zijn hele simpele tips om neuromarketing toe te passen en meer uit je bedrijf te halen.
Inhoudsopgave
• Werk met de juiste kleuren
• Stel een beloning in het vooruitzicht
• Speel in op de sociale bevestiging
Werk met de juiste kleuren
Kleur is een belangrijk onderdeel in neuromarketing en bijvoorbeeld op je website, maar ook in je winkel toe te passen. Een eenvoudig voorbeeld is het plaatsen van een CTA-button in een opvallende en contrasterende kleur. Hier wordt namelijk automatisch de aandacht naartoe getrokken en dat is precies de bedoeling. Dit gegeven kan je ook gebruiken om kortingen aan te prijzen in je winkel of om voor een nieuw product de aandacht te trekken.
Stel een beloning in het vooruitzicht
Mensen zijn gevoelig voor beloningen en dit is dan ook een onderdeel in de neuromarketing die je als bedrijf op allerlei manieren kan toepassen. Bijvoorbeeld door een cadeautje aan te bieden bij een aankoop of door een gratis whitepaper ter beschikking te stellen. Naast het beloningsmechanisme speelt hierbij nog een ander element een rol. De ontvanger krijgt onbewust de gedachte een tegenprestatie te moeten leveren. Bijvoorbeeld door zich haast verplicht te voelen een aankoop te doen. Deel je een korting uit voor een volgende aankoop dan zorgt dit ervoor dat de kans groot is dat de klant bij je terugkomt.
Speel in op de sociale bevestiging
Je kan ook op een andere manier inspelen op de hersenen van je doelgroep door je op sociale bevestiging te richten. Dit kan onder meer aan de hand van reviews, want dit versterkt de sociale bewijskracht. Benoem bijvoorbeeld ook het aantal verkopen van een product of het aantal volgers op social media. Grote kans dat er meer verkopen en volgers bij komen.
Mijnzzp.nl