Het zoek- en aankoopgedrag van de consument verandert. Waar het voorheen super belangrijk was om - zowel betaald als onbetaald - goed zichtbaar te zijn binnen Google, is het tegenwoordig als ondernemer bijna net zo belangrijk geworden om aanwezig te zijn op marketplaces als Bol.com en Amazon. Dit is dan ook goed terug te zien in het aantal zakelijke verkopen via Bol en het aantal verkopen via Amazon welke zijn gegroeid de afgelopen jaren. Daarnaast heeft de uitbraak van COVID-19 deze groei alleen nog maar meer versterkt, doordat de consument (noodgedwongen) steeds vaker de weg naar online heeft weten te vinden. Je kunt dus ook bijna stellen dat het als ondernemer een gemiste kans is wanneer je niet op een Bol.com of Amazon actief bent. Maar hoe werkt het precies en hoe maak je dit verkoopkanaal tot een succes?
Hoe werkt het verkopen via een marketplace?
Allereerst - wat is een marketplace? Een marketplace kan je eigenlijk zien als een soort externe webshop, welke je op verschillende manieren kan inzetten. Zo kan je ervoor kiezen om jouw huidige business of webshop uit te breiden en te starten met de verkoop via bijvoorbeeld Bol.com, maar kan je ook zonder een eigen webshop te hebben ervoor kiezen om producten te verkopen via een marketplace. Mocht jij als zzp’er een gat in de markt zien maar geen zin hebben in en geen tijd hebben voor het opbouwen en onderhouden van een eigen webshop, dan zou deze tweede optie dus ook enorm interessant kunnen zijn.
Wat betreft het logistieke proces kan je ook kiezen voor verschillende opties. Voer je dit proces het liefste zelf uit zodat je hier de volledig controle over hebt en blijft houden, dan is dit zeker mogelijk. Echter is ook het tegenovergestelde mogelijk, namelijk het volledig uit handen geven van dit proces. Op deze manier hoef je er dus alleen maar voor te zorgen dat jij het voor de consument zo aantrekkelijk mogelijk maakt om bij jou te kopen en hoef je je verder nergens druk om te maken.
De basis goed op orde hebben
Hoe zorg je ervoor dat het voor de consument zo aantrekkelijk mogelijk wordt om bij jou te kopen? Dit kan op verschillende manieren. Uiteraard is de verkoopprijs enorm belangrijk, aangezien een potentiële koper heel gemakkelijk alle verkopers met elkaar kan vergelijken. Daarnaast is het - juist omdat het vergelijken binnen een marketplace een aantrekkelijke factor is voor de consument - belangrijk dat jouw producten over alle mogelijke informatie beschikken. Tenslotte zijn positieve reviews van belang, aangezien vertrouwen (helemaal wanneer je als bedrijf of verkoper minder bekend bent) een belangrijk aspect is. Heb je al deze voorgaande punten op orde, dan zou je zomaar eens een hele aantrekkelijke verkoper kunnen zijn.
Kortom, kies je ervoor om te verkopen via Bol.com of Amazon dan is het belangrijk dat je een aantal zaken goed op orde hebt. Is dit het geval, dan zou het zomaar eens een heel interessant extra kanaal kunnen worden. Vergeet echter niet dat alles tijd en aandacht nodig heeft, wil je dat het groeit. Zie een marketplace dus ook echt als een volwaardig kanaal en stop er alle tijd en energie in die het nodig heeft. Durf jij het aan?
In samenwerking met vndr-agency.com
Mijnzzp.nl