Als ondernemer kan het voorkomen dat je op een bepaald moment overweegt je bedrijf te verkopen. In dat geval is het belangrijk om gebruik te maken van een goede exitstrategie. Een exitstrategie omvat in het kort een concreet plan waarmee je het bedrijf zo goed mogelijk kunt verkopen, met als doel het hoogst haalbare rendement te behalen. Bij het opstellen van een exitstrategie werk je met een vast stappenplan dat bestaat uit verschillende belangrijke onderdelen. Ook als zzp'er kan het nuttig zijn om een exitstrategie te ontwikkelen voor het geval je op een bepaald moment besluit je bedrijf te verkopen. Een exitstrategie biedt namelijk structuur tijdens het verkoopproces, wat kan leiden tot een succesvolle en rendabele verkoop.
Inhoudsopgave
• Waarom een exitstrategie opstellen
Je bedrijf verkopen
• Waardebepaling bedrijf
• Kopers zoeken voor je bedrijf
• Onderhandelingen voeren verkoop bedrijf
Waarom een exitstrategie opstellen
Wanneer je besluit om je bedrijf te verkopen, dan krijg je te maken met een complex proces en daarom is het verstandig om gebruik te maken van een exitstrategie. Door het opstellen van een exitstrategie kun je belangrijke vragen voor jezelf beantwoorden en anticiperen op mogelijke vragen van potentiële kopers. Een ander belangrijk aspect is natuurlijk het maximaliseren van de verkoopopbrengst. Een exitstrategie omvat verschillende belangrijke onderdelen, die samen een stappenplan vormen. Deze onderdelen kunnen onder meer zijn:
- Doelstellingen en timing: Het bepalen van de doelstellingen voor de verkoop en het vaststellen van een geschikte timing voor de verkoop.
- Waardering van het bedrijf: Het vaststellen van de waarde van het bedrijf door middel van financiële analyses, marktonderzoek en andere relevante factoren.
- Optimalisatie van de activiteiten: Het implementeren van strategieën om het verkoopproces te verbeteren en de winstgevendheid te verhogen, met als doel de waarde van het bedrijf te vergroten.
- Juridische en financiële voorbereiding: Het zorgen voor de juiste juridische structuur en het aanpakken van eventuele financiële vraagstukken om het bedrijf aantrekkelijker te maken voor verkoop.
- Zoeken naar potentiële kopers: Het op de juiste manier in de markt zetten van het bedrijf.
- Onderhandelingen en afronding: Het voeren van onderhandelingen over de verkoopvoorwaarden en prijs om de verkoop af te ronden.
Je bedrijf verkopen
Het opstellen van een exitstrategie draagt bij aan een snellere en vooral betere verkoop van je bedrijf. Afhankelijk van de aard van het bedrijf kan het ook verstandig zijn om de expertise van een verkoopadviseur in te schakelen. Een goede verkoopadviseur is bekend met alle essentiële aspecten van verkoopproces.
Ongeacht het type bedrijf dat je wilt verkopen, is het van belang om de verkoop zorgvuldig voor te bereiden. Of het nu gaat om een fysiek bedrijf, een website of een webshop, de voorbereiding is van groot belang. Een van de eerste stappen hierbij is het helder omschrijven van de redenen voor de verkoop, aangezien dit een van de meest gestelde vragen is door potentiële kopers.
Waardebepaling bedrijf
Voor het bepalen van de verkoopprijs van je bedrijf kan het verstandig zijn om een specialist in te schakelen. Het vaststellen van de juiste verkoopprijs kan namelijk complex zijn, en is afhankelijk van het type bedrijf dat je hebt. Hoewel er standaardformules beschikbaar zijn voor het berekenen van de verkoopprijs, zijn deze niet altijd direct toepasbaar op alle bedrijven. Met andere woorden, maatwerk kan vereist zijn om een nauwkeurige verkoopprijs vast te stellen. Het kan ook verstandig zijn om de expertise van een boekhouder of accountant in te roepen bij het bepalen van de verkoopprijs. Hun financiële kennis en ervaring kunnen waardevol zijn bij het analyseren van alle financiële gegevens van je bedrijf en het bepalen van een realistische verkoopprijs.
Kopers zoeken voor je bedrijf
Het daadwerkelijk op de markt brengen van je bedrijf kan tegenwoordig op diverse manieren worden gedaan. Er zijn bijvoorbeeld diverse online platforms die zich specifiek richten op de verkoop van bedrijven. Het is echter wel van belang om van betrouwbare websites gebruik te maken en het is niet verstandig om je bedrijf op allerlei plekken online aan te bieden. Het is bovendien niet verstandig om zonder enige screening omzetcijfers en andere relevante informatie te verstrekken aan potentiële kopers. In de meeste gevallen zal een serieuze koper eerst een geheimhoudingsverklaring moeten ondertekenen voordat verdere informatie wordt verstrekt vanuit het verkoopmemorandum.
Onderhandelingen voeren verkoop bedrijf
Het onderhandelen over de verkoop van je bedrijf kun je zelf doen, maar in het geval van een complexe verkoop kan het ook verstandig zijn om een overnamespecialist in te schakelen voor de onderhandelingen. Als ondernemer ben je wellicht emotioneel betrokken bij het bedrijf, en dit kan een goede onderhandelingspositie in de weg staan. Natuurlijk kan dit wel per ondernemer verschillen.
Mijnzzp.nl