Het is bij het uitrollen van een marketingstrategie of opzetten van een promotiecampagne belangrijk dat de boodschap je doelgroep bereikt. Dan is het wel eerst belangrijk om te weten wie je doelgroep is en hoe je die in kaart brengt. Er zijn daar een aantal praktische tips voor beschikbaar, zodat je erachter komt wie je doelgroep precies is. Zo heb je de mogelijkheid om heel gericht bijvoorbeeld een advertentiecampagne op te zetten of ander marketinginstrument te gebruiken. Het is voor de meeste ondernemers erg belangrijk om eerst de doelgroep te doorgronden.
Inhoudsopgave
• Check de concurrentie van je bedrijf
• Social media analyseren
Maak gebruik van statistieken
Check de concurrentie van je bedrijf
Een eenvoudige manier om je doelgroep in kaart te brengen, is door naar de concurrentie van je bedrijf te kijken. Je hoeft het wiel dan ook niet helemaal zelf opnieuw uit te vinden. Onderzoek daarom welke klanten je concurrentie heeft en op welke manier de concurrentie deze doelgroep benadert. Kijk ook of de concurrentie gebruikmaakt van acties om de doelgroep te bereiken. Deze informatie kan belangrijk zijn om tot de juiste marketingstrategie te kunnen komen.
Social media analyseren
De kans is groot dat je doelgroep op social media actief is, maar de vraag is waar. Er zijn namelijk allerlei soorten kanalen waarop je klanten aanwezig zijn. Heb je al een social media account met je bedrijf dan is het handig om te kijken wie je volgers zijn. Ook is het aan te raden om te kijken welke social media kanalen concurrerende bedrijven gebruiken. Daar is veel informatie uit te halen als het gaat om het in kaart brengen van de doelgroep. Overigens zijn er diverse online tools om social media te doorzoeken of blogs te vinden die aan jouw werkzaamheden en bedrijf gerelateerd zijn.
Maak gebruik van statistieken
Het is eveneens aan te raden om gebruik te maken van statistieken om je doelgroep in kaart te brengen. Een van de opties daarvoor is om Google Analytics te installeren. Daarmee krijg je allerlei gegevens tot je beschikking over bezoekers van je website. Bijvoorbeeld hoeveel bezoekers er per dag zijn geweest of via welk kanaal deze zijn binnengekomen. Zo is het eveneens mogelijk om meer informatie over gebruiksgedrag te analyseren net als om demografische gegevens in te zien. Tot slot is het aan te raden om van de Google Search Console gebruik te maken. Zonder de juiste data is het lastig om je marketingstrategie te blijven verbeteren.
Mijnzzp.nl