Team Mijnzzp

Succesvolle offerte maken

Wist je dat een offerte bepalend kan zijn of je wel of niet een opdracht binnenhaalt? Het is in veel sectoren heel gebruikelijk om bij meerdere partijen offertes op te vragen. Deze zijn dan door de ontvanger te vergelijken op onder meer de prijs. De kosten zijn uiteraard een belangrijke factor, maar de manier waarop je de offerte opstelt, speelt eveneens een rol. Jouw offerte kan dan ook het onderscheid maken in het binnenslepen van opdrachten. De ontvanger krijgt namelijk niet alleen inzicht van de prijs, maar ook een indruk van jouw bedrijf.

Inhoudsopgave
Succesvolle offerte opstellen
Kort en concreet
Neem een call to action op

Succesvolle offerte opstellen

Wil je het onderscheid maken met je offerte en daarmee opvallen bij de klant dan is het belangrijk je in de aanvrager te verplaatsen. Door je in de klant te verplaatsen en daarop in te spelen, zet je al een stap in de goede richting. De klant voelt zich gehoord in het probleem waar een oplossing voor nodig is. Een concrete oplossing voor het probleem vormt dan ook de kern van de offerte.

Kort en concreet

Je hoeft geen ellenlange verhalen in de offerte op te nemen, want daar zit de klant niet op te wachten. Het is heel belangrijk om kort en concreet te zijn. Daarbij laat je de klant weten wat deze voor de te betalen prijs ontvangt. Het is eventueel mogelijk om een korte business case op te nemen in de offerte. Overigens is het ook ideaal als je van een offerte geen lang document maakt met allerlei bijlages, maar er wel beeldmateriaal aan toevoegt. Maak daarom de offerte ook visueel aantrekkelijk.

Neem een call to action op

Als je offerte concreet, kort en duidelijk is, waarbij jij de oplossing biedt voor het probleem van de klant, rest er nog één ding. De klant moet voor jouw bedrijf kiezen en jij kan daarin de weg wijzen door een krachtige call to action toe te passen. Je kan bijvoorbeeld de offerte al beginnen met een voorblad met een call to action en korte samenvatting van de offerte. Dit mag uiteraard ook aan het einde. De call to action is van belang, omdat je daarmee de klant oproept actie te ondernemen en in het concrete geval de offerte te ondertekenen.

Mijnzzp.nl