Team Mijnzzp

Review

Kom je online een slechte beoordeling over je bedrijf tegen dan heb je er meteen de pest in. Dat komt doordat je als zzp'er je persoonlijk aangevallen voelt en dat gaat gepaard met negatieve gevoelens. Het kan altijd gebeuren dat een klant een keer een negatieve review achterlaat net zoals dat er klanten zijn die wel tevreden zijn en dit laten weten. Het is dan de vraag hoe je daar als zzp'er mee omgaat. Zo is het belangrijk om jezelf voor te houden dat klanten eerder geneigd zijn om een negatieve ervaring te delen dan een positieve ervaring.

Inhoudsopgave
Is de beoordeling terecht?
Gratis feedback
Zoek een oplossing

Is de beoordeling terecht?

Het is logisch dat je niet blij bent met een negatieve review, maar als de eerste emoties zijn gezakt, kan je altijd even bij jezelf nagaan of de beoordeling terecht is. Zo is het mogelijk dat je een keer niet een goede service hebt geleverd, waar een klant over klaagt. Is de recensie geheel onterecht dan is dat extra vervelend. Het is dan aan te raden om de beoordeling niet als een persoonlijke aanval te zien en je daarbij niet door emotie te laten leiden.

Gratis feedback

Als jij jezelf in de inhoud van de negatieve recensie kan vinden dan is dat al een grote stap. Je kan de beoordeling dan ook zien als gratis feedback van de klant. Dat is voor jou dan een aanleiding om een volgende keer anders te werk te gaan en verbeteringen aan te brengen. Iedereen maakt bovendien wel eens fouten en als deze terecht zijn dan heb je ook de mogelijkheid om deze weer recht te zetten.

Zoek een oplossing

Uiteraard is het netjes om contact op te nemen met de klant om het probleem op te lossen als deze gelijk heeft. Stel je daarbij op met een luisterend oor en laat weten dat je begrip hebt voor de situatie. Daarbij heb je de mogelijkheid om een oplossing voor te stellen of de klant daarover het woord te geven. Verder is het natuurlijk zo dat je niet alleen naar de negatieve recensies moet kijken, want er zijn natuurlijk ook positieve reacties te vinden.

Mijnzzp.nl