Ben jij nog maar net begonnen met je eigen onderneming? En heb je alles helder voor jezelf op een rijtje? Dan wil je natuurlijk beginnen met het promoten van je eigen onderneming. Je wilt tenslotte jouw onderneming goed in de markt zetten. Echter kan dit proces veel tijd en moeite in beslag nemen. Je krijgt tenslotte niet zomaar naamsbekendheid, hier moet je wel wat voor doen. Hoe je jouw onderneming goed kunt promoten? Wij sommen het hieronder voor je op!
Offline marketing
Je hebt vast al wel eens eerder van deze term gehoord: offline marketing. Deze term betekent dat je jouw doelgroep wilt bereiken via traditionele media, zonder dat hier internet voor gebruik wordt. Bij offline marketing zou je kunnen denken aan bijvoorbeeld folders, brochures, magazines, visitekaartjes, televisie- en radioreclame, posters en ga zo maar door. Je zou er dus zeker over na kunnen denken om een of meerdere van deze middelen in te zetten. Zorg er wel voor dat je hier alle juiste spullen voor hebt. Wil je graag folders, brochures of tijdschriften gaan versturen? Dan komen bijvoorbeeld cellofaanzakjes goed van pas. Ben je van plan om flink wat offline marketing in te zetten en om dus bijvoorbeeld veel tijdschriften te drukken? Dan kunnen verzenddozen ook goed van pas komen. Zorg ervoor dat je jezelf goed voorbereid op het promoten op deze manier.
Wat zijn de voordelen van offline marketing?
Nu je weet welke dingen onder offline marketing vallen, kun je gaan bepalen of het voor jou relevant is. Offline marketing heeft veel voordelen. Door offline marketing in te zetten kan je naamsbekendheid snel toenemen. Jouw bedrijfsnaam die voorbij komt op tv, in een radiospotje of in een brochure of tijdschrift: het kan ervoor zorgen dat mensen jouw naam sneller onthouden. Een ander voordeel van offline marketing is dat je hiermee aan jouw potentiële klanten laat zien dat je moeite doet. Omdat het minder vaak voorkomt dan online marketing, wordt het juist misschien gezien als iets positiefs waardoor je meer aandacht krijgt met je bedrijf.
Wat ook een voordeel is van offline marketing, is dat je hierdoor meer interactie krijgt. Dit heeft alles te maken met de persoonlijke benadering. Door potentiële klanten offline te benaderen, kan je hen het gevoel geven dat ze belangrijk zijn. Dit in tegenstelling tot online, waar je als klant echt één van de velen bent. Je valt dan ook een stuk meer op met offline marketing, zeker nu de digitale wereld steeds populairder wordt. Kortom: het kan zeker geen kwaad om nog steeds offline marketing in te zetten. Al helemaal als je nog maar net bent begonnen met jouw onderneming, want offline marketing kan dan een zeer goede basis vormen.
Online marketing
Naast offline marketing, is het natuurlijk ook aan te raden om jouw onderneming te promoten middels online marketing. Dit is een vorm van marketing waarbij gebruik gemaakt wordt van het internet. Bij online marketing zou je kunnen denken aan bijvoorbeeld SEO/SEA, e-mailmarketing, social media marketing en andere marketing tools. Online marketing wordt tegenwoordig door ontzettend veel bedrijven ingezet, omdat je een grote doelgroep kunt bereiken via het internet.
Wat zijn de voordelen van online marketing?
Maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen van online marketing? Het grootste voordeel is het enorme bereik dat je hiermee kunt halen. Zowat iedereen zit online, dus het is een zeer goede manier om potentiële klanten te benaderen. Een ander voordeel van online marketing is dat je jouw doelgroep specifiek kunt targeten, waardoor je kunt focussen op de juiste mensen. Ook is het fijn aan online marketing dat de resultaten meetbaar zijn. Loopt het niet zoals je had gehoopt? Dan kun je bijvoorbeeld gemakkelijk iets stopzetten of iets anders proberen. Je bent hierin dus vrij flexibel, wat een groot voordeel is. En tenslotte: de online marketing wereld blijft groeien, waardoor er iedere keer weer meer mogelijkheden komen. En dat mag je als bedrijf eigenlijk niet missen.
Kortom: offline marketing en online marketing zijn als bedrijf beide goed om in te zetten. Het kan dan ook goed zijn om deze dingen met elkaar te combineren. Zowel offline als online marketing kunnen jouw bedrijf veel opleveren. Denk er dus goed over na welke onderdelen van offline of online marketing je kunt inzetten om jouw bedrijf in de markt te zetten!
In samenwerking met enveloppenland.nl
Mijnzzp.nl