Team Mijnzzp

Social media marketing

Merken, organisaties en instellingen maken elke dag gebruik van sociale media-platforms om in contact te komen met hun publiek, het bewustzijn te vergroten en leads en business te genereren. Met een betrokken aanhang op één of meer van de belangrijkste sociale netwerken kunnen merken effectief informatie verspreiden over campagnes, nieuwe initiatieven en nieuwe producten en diensten. Voor de meeste ondernemers is vooral het verhogen van de betrokkenheid het grootste probleem. Zonder het creëren van betrokkenheid is het verkrijgen van meer volgers lastig. Het hebben van 1.000 Facebook fans of 200 Twitter-volgers is namelijk niet de beste indicator van succes in sociale media.

Het is mogelijk om duizenden volgers te hebben die nooit je berichten lezen of op je links klikken. De sleutel is om een bloeiende online gemeenschap van je ideale fans op te bouwen, degenen die actief zullen deelnemen aan de content, deze zullen delen met hun netwerken, en uiteindelijk betalende klanten zullen worden. Het vergt veel werk om dat te bereiken, maar die inspanning kan zich dubbel en dwars terugbetalen. Het krijgen van meer volgers kan soms wel heel erg lastig zijn. Het hanteren van de juiste methodes is dan ook belangrijk.

Inhoudsopgave
Organiseer leuke winacties
Is het verstandig om hashtags te gebruiken?
Moedig je volgers aan om te taggen
Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit

Organiseer leuke winacties

Prijsvragen kunnen een geweldige manier zijn om nieuwe mensen je accounts te laten volgen, terwijl ze ook je huidige fans betrokken houden bij je pagina. Het is de moeite waard om te experimenteren met prijsvragen op elk sociaal netwerk waarop je actief bent. Het is wel belangrijk om gebruik te maken van duidelijke voorwaarden. Enkele voorbeelden van prijsvragen voor sociale media zijn:

  • Comment to win: deelnemers laten een reactie achter of beantwoorden een vraag.
  • Bijschriftwedstrijd: het beste bijschrift of het bijschrift met de meeste likes wint.
  • Fill-in-the-blank contest: vraag deelnemers een trivia vraag te beantwoorden.
  • Fotowedstrijd: de beste foto of de foto met de meeste likes wint.
  • Meerkeuze wedstrijd: stel verschillende vragen aan volgers.

Is het verstandig om hashtags te gebruiken?

Hashtags zijn alleen effectief op sociale media als je de juiste gebruikt. Zorg ervoor dat de woorden die je gebruikt zinvol zijn voor je doelgroep om naar te zoeken. Bijvoorbeeld, als je een stuk content deelt over social media tips, dan zijn er hashtags die zinvol zijn, zoals: SocialMedia of #SocialMediaTips. Hashtags die niet zo zinvol zijn, zijn #Content of #Media, etc.

Een tip is om naar Twitter te gaan en hashtags te zoeken om te zien hoe populair ze zijn. Wanneer je de juiste hashtags gebruikt, maak je de inhoud gemakkelijk doorzoekbaar op een platform dat gebombardeerd wordt met andere inhoud. Dit verhoogt de kans dat een meer gericht publiek het ziet en je een follow, geeft.

Moedig je volgers aan om te taggen

Een effectieve strategie om je volgers te betrekken is hen aan te moedigen om andere mensen te taggen die voordeel kunnen halen uit of genieten van een specifieke post. Als je een inspirerende quote post, schrijf dan "Tag een vriend die dit vandaag nodig heeft"; als je een video deelt over moederdag, moedig dan je online gemeenschap aan om een vriend te taggen die veel voor hen betekent, en met wie ze je boodschap zouden willen delen.

In het ideale geval kunnen deze nieuwe mensen worden aangetrokken en zich bij je online volgers op sociale media voegen. Maar een waarschuwing: zorg ervoor dat je deze methode spaarzaam toepast en alleen waar het zinvol is, anders kan het als spam overkomen. Het heeft geen zin om in ieder bericht hetzelfde truckje uit te halen.

Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit

Als je sociale media gebruikt om je merk op te bouwen, is het belangrijk dat je strategisch te werk gaat. Plaats niet zomaar willekeurige inhoud dat geen doel heeft. Denk na over wat je wilt bereiken en gebruik sociale media als een manier om die doelen te bereiken. Betrokkenheid en interactie opbouwen is essentieel als je een bloeiende online gemeenschap wilt creëren. Gebruik prijsvragen, hashtags om je bereik en volgers te vergroten. Dit zijn maar een paar van de manieren waarop je sociale media kunt gebruiken om je merk op te bouwen.

Mijnzzp.nl