Het is niet altijd even makkelijk om als zzp'er genoeg klanten en werk te vinden. Er wordt vaak gezegd dat er genoeg opdrachten te vinden zijn, maar dit kan per zzp'er verschillen. Voor sommige zzp'ers is het moeilijk om aan opdrachten te komen, terwijl voor anderen genoeg opdrachten gevonden worden. Het belangrijkste hierbij is dat je een eigen netwerk hebt en dat je online actief bent. In dit artikel vertellen we wat je kan doen om als zzp'er het hoofd boven water te houden.
Inhoudsopgave
• Nieuwe opdrachten binnenhalen
Zoek gericht naar prospects
• Werk aan de online zichtbaarheid van je bedrijf
Maak je bedrijf zichtbaar
• Zorg voor een herkenbaar profiel
Potentiële opdrachtgevers benaderen
• Wees professioneel
Nieuwe contacten leggen en netwerken
• Bestaande opdrachtgevers behouden
Werken aan je naamsbekendheid als zzp'er
• Wees online overal vindbaar
Opdrachten binnenhalen startende ondernemer
• Afwijzing ontvangen voor een opdracht of offerte?
• Afwijzing ontvangen uurtarief?
Bemiddelingskosten tussenpersoon zzp'er
• Bemiddelen
• Detacheren
• Algemene voorwaarden gebruiken
Nieuwe opdrachten binnenhalen
Als zzp'er zal je vroeg of laat aan acquisitie moeten doen. Succesvolle acquisitie zorgt ervoor dat je meer opdrachten binnenhaalt, waardoor jouw omzet groeit. Acquisitie is de sleutel tot succes als zzp'er. Je bent immers ook afhankelijk van opdrachten voor je inkomsten en om geld te verdienen met je bedrijf. De eerste stap die je zult moeten maken is het zoeken naar opdrachtgevers.
Zoek gericht naar prospects
Om voldoende nieuwe opdrachten te krijgen, moet je actief zoeken naar mogelijke prospects. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het gebruiken van LinkedIn. Zoek bij LinkedIn naar opdrachtgevers binnen je nichemarkt. Zorg er dan wel voor dat je over een eigen bedrijfspagina beschikt op LinkedIn. Ook kun je op LinkedIn een advertentie plaatsen. Dit werkt goed voor het bereiken van de juiste doelgroep. Als je een prospect hebt gevonden die interesse toont in jouw diensten, dan kun je hem uitnodigen voor een telefoongesprek.
Werk aan de online zichtbaarheid van je bedrijf
Potentiële opdrachtgevers willen in de meeste gevallen precies weten met wie ze te maken hebben. Alleen referenties opgeven is vaak niet genoeg. Als zzp'er is het belangrijk dat je ook over een eigen bedrijfswebsite beschikt. Zo kan een potentiële nieuwe zakenrelatie eerst bekijken wie jij bent als zzp'er. Een eigen website werkt goed om nieuwe contacten te maken.
Maak je bedrijf zichtbaar
Zorg ervoor dat je als zzp'er online goed vindbaar bent. Er zijn bijvoorbeeld veel verschillende bedrijvenwebsites waarop je jezelf als zzp'er kunt toevoegen. Zo kunnen potentiële opdrachtgevers jouw profiel bekijken en bovendien is je bedrijf dan ook nog eens vindbaar voor mensen die geïnteresseerd zijn in de diensten waarbinnen jij werkt.
Zorg voor een herkenbaar profiel
Maak gebruik van een herkenbare huisstijl als zzp'er. Hierdoor zullen klanten en opdrachtgevers je eerder herkennen. Alle online-uitingen van je bedrijf, maar ook het logo en andere visuele onderdelen moeten dezelfde huisstijl hebben. Een goed profiel maakt het makkelijker voor klanten om je te vinden. Een herkenbaar online-profiel bestaat uit een website, social media kanalen en andere digitale platforms. Hierdoor zul je beter online vindbaar worden.
Potentiële opdrachtgevers benaderen
Voldoende opdrachten als zzp'er binnenhalen is vaak geen makkelijke opgave. Het is daarom zo belangrijk dat je voldoende opdrachtgevers benadert. Als je niet actief op zoek gaat naar klanten, dan zal het lastig worden om voldoende werk binnen te halen. Ook al ben jij een ervaren professional en weet je precies wat er speelt in je vakgebied, dan nog moet je er minstens één keer per week op uit om opdrachtgevers te benaderen. Ook je bestaande netwerk benaderen voor nieuwe klussen kan soms de oplossing zijn.
Wees professioneel
Om de kans op meer opdrachten te vergroten is het belangrijk om professioneel te kijken naar je presentatie als zzp'er. Het is daardoor ook mogelijk om meer opdrachten binnen te halen en dat betekent vaker werk, dus een groter inkomen! Het vinden van nieuwe opdrachten zal hierdoor in de meeste gevallen een stuk makkelijk worden. Vraag ook of bestaande klanten een referentie willen maken. Zo ben je goed voorbereid en kom je professioneel en betrouwbaar over.
Nieuwe contacten leggen en netwerken
Het is als zzp'er niet slim om afhankelijk te zijn van één opdrachtgever. Het is daarom belangrijk om nieuwe contacten te leggen en actief te netwerken. Netwerken is ook belangrijk wanneer je nog over voldoende opdrachten beschikt. Zo kom je niet voor vervelende verrassingen te staan. Het actief promoten van je eigen onderneming is daarom van levensbelang. Dit kan je natuurlijk ook doen binnen een offline netwerk als zzp'er.
Bestaande opdrachtgevers behouden
Het is jammer om bestaande opdrachtgevers uit het oog te verliezen. Als zzp'er is het dan ook belangrijk om aan klantenbinding te doen. Vraag bestaande klanten ook om opgenomen te worden in hun zakelijke netwerksite. Hierdoor zul je meestal eerder op de hoogte gebracht worden van opdrachten. Ook bestaat hierdoor de kans dat toekomstige strenge toelatingseisen niet meer van toepassing zijn. Dit kan natuurlijk per opdrachtgever verschillen.
Het kan makkelijk voorkomen dat bestaande relaties vergeten worden of niet meer ter sprake komen. Bestaande relaties zijn echter één van de beste bronnen om aan opdrachten te komen, omdat ze je als bedrijf goed hebben leren kennen. Handige tips hiervoor zijn het regelmatig versturen van een korte e-mail aan je relaties en het direct reageren op online berichten van de klant. Het bestaande netwerk onderhouden kan je in de toekomst op een makkelijke manier extra opdrachten opleveren.
Werken aan je naamsbekendheid als zzp'er
Als zzp'er is het belangrijk om aan je naamsbekendheid te werken. Het opbouwen van naamsbekendheid is een proces dat in sommige gevallen jarenlang kan duren. Om dit te versnellen kun je overwegen om een pr-campagne te starten. Een goede public relation-campagne is gericht op het vergroten van de naamsbekendheid. Grote organisaties gebruiken dit vaak om een merk succesvol te maken. Een public relation-campagne kan overigens niet gezien worden als marketing.
Wees online overal vindbaar
Potentiële klanten en opdrachtgevers zijn ook online aanwezig. Zorg er dan ook voor dat je overal online te vinden bent met een profiel. De toegevoegde waarde van alle verschillende profielen kan groot zijn. Overigens kan je de online zichtbaarheid op veel manieren vergroten. Denk bijvoorbeeld ook aan het maken van inspirerende podcasts of aan het starten van een eigen YouTube-kanaal. Zo werk je ook actief aan het vergroten van je naamsbekendheid. Ook zal hierdoor de interactie toenemen met je doelgroep. Opdrachtgevers oriënteren zich ook online. Doe hiermee dan ook je voordeel als zzp'er.
Opdrachten binnenhalen startende ondernemer
Vooral startende zzp'ers zoeken nogal eens naar nieuwe opdrachten. Dit komt meestal omdat ze nog maar een klein aantal klanten hebben. Maak je geen zorgen, want als je goed bent in wat je doet dan vindt iedere ondernemer genoeg werk en kan het lang duren voordat je nieuwe opdrachten nodig hebt. Als startende zzp'er is het wel belangrijk om aan je netwerk te werken. In sommige gevallen kan het vinden van voldoende opdrachten een lastige opgave zijn. In dat geval zal je bij jezelf moeten nagaan wat je nog kunt doen om meer werk te vinden.
Afwijzing ontvangen voor een opdracht of offerte?
Het komt regelmatig voor dat ondernemers een afwijzing ontvangen. Een afwijzing is natuurlijk vervelend, echter overkomt dit andere zzp'ers ook. Het is belangrijk om een afwijzing te beschouwen als feedback. Alleen door ervaring kan je groeien en verbeteringen doorvoeren. Daarnaast kan ook zijn dat de betreffende klus niet voorbestemd was. Wat de reden ook was, er komen wel weer nieuwe kansen.
Afwijzing ontvangen uurtarief?
Het is geen geheim dat binnen bepaalde branches, het uurtarief belangrijker is dan je expertise. Het is daarom belangrijk om te weten waar je voor staat als ondernemer. In dat geval is het meestal verstandiger om op zoek te gaan naar een andere opdracht. Het vinden van een andere opdracht is in de meeste gevallen wel mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan het benaderen van eerdere klanten.
Hoe bepaal ik mijn zzp uurtarief:
Bemiddelingskosten tussenpersoon zzp'er
Er zijn redelijk veel zzp'ers die gebruikmaken van een bemiddelingsbureau. In dat geval is het belangrijk om een overzicht te hebben van de kosten die je gaat maken. Daarnaast moet je goed opletten om welke vorm het precies gaat.
Bemiddelen
- In dit geval betaal je meestal een vergoeding voor de bemiddeling. Je factureert rechtstreeks aan de klant en je bent zelf verantwoordelijk voor het werk.
Detacheren
- In dit geval betaal je meestal geen vergoeding voor de bemiddeling. Je factureert aan het detacheringsbureau. Je bent ook niet verantwoordelijk voor de werkzaamheden.
Algemene voorwaarden gebruiken
Maak als zzp'er of als freelancer gebruik van algemene voorwaarden om misstanden te voorkomen. In de meeste gevallen is het mogelijk om zonder een tussenpersoon te werken. Dit moet je als ondernemer zelf bepalen.
Boekhouden en factureren op een manier die je begrijpt? Maak het jezelf gemakkelijk als zzp'er!
Maak gebruik van een boekhoudprogramma speciaal gemaakt voor zzp'ers.
Mijnzzp.nl