Voldoende opdrachten krijgen is niet voor iedere zzp-er even makkelijk. Het zal de ene zzp-er makkelijker afgaan dan de andere zzp-er. Het verkrijgen van voldoende opdrachten als zzp-er heeft alles met je netwerk en herkenbaarheid als ondernemer te maken. Een goede vakman of vakvrouw is niet automatisch een goede ondernemer. Het ondernemen als zzp-er is niet voor iedereen even makkelijk en misschien ook wel niet voor iedereen weggelegd. Als zzp-er zal je over veel doorzettingsvermogen moeten beschikken, omdat opdrachten niet automatisch binnen stromen omdat jij toevalig zzp-er bent geworden. Er zijn veel zzp-ers en het is dan ook belangrijk om te werken aan je competenties en netwerk. Daarnaast zal je moeten zorgen voor een professionele uitstraling als zzp-er.
Maak je bedrijf zichtbaar voor de buitenwereld
Er zijn nog steeds redelijk veel zzp-ers te vinden die niet goed zichtbaar zijn voor de buitenwereld. Naamsbekendheid als zzp-er is belangrijk en moet niet onderschat worden. Wees offline en online zichtbaar voor de buitenwereld. Dit betekent dat je actief netwerkbeurzen en netwerkborrels bezoekt en dat je online ook vindbaar bent. Naast je eigen website bestaan er meer netwerksites, die enorm kunnen helpen in de herkenbaarheid en vindbaarheid.
Maak niet de fout om je zomaar overal aan te melden om vervolgens niks te doen met de verschillende netwerksites. Herkenbaarheid komt niet binnen een dag of week en zal een langere periode in beslag nemen. Deel informatie die interessant is voor je doelgroep, waardoor ze je leren kennen en ook regelmatig online zullen bezoeken. Actief online netwerken moet tegenwoordig niet meer onderschat worden.
Een zzp-er zonder eigen website kan in deze tijd niet meer. Het laten bouwen van een website kost misschien in eerste instantie geld, maar dit geld moet gezien worden als een investering. Een goede website zal zeker bijdragen in mogelijke opdrachten. Opdrachtgevers zoeken tegenwoordig eerst online naar meer informatie, waardoor het belangrijk is dat deze informatie te vinden is. Het niet hebben van een website als zzp-er betekent onherroepelijk dat je opdrachten mis zal lopen.
Zoek gericht naar opdrachten
Wanneer je als zzp-er op zoekt bent naar mogelijke opdrachtgevers is het verstandig om gericht te zoeken. Dit betekent bijvoorbeeld dat je alleen mogelijke opdrachtgevers benadert wanneer je denkt dat jij een bepaald probleem kunt oplossen voor ze. Het lukraak bellen voor werk zal lang niet door iedereen even goed gewaardeerd worden.
Als je gebruik maakt van een tussenpersoon doe je er verstandig aan goede afspraken te maken, omdat de diensten van een tussenpersonen niet gratis zijn. De marges die tussenpersonen kunnen vragen zijn soms hoog en kunnen behoorlijk oplopen wanneer je voor een langere periode werkzaam bent via de tussenpersoon. Daarnaast bestaan er goede en minder goede tussenpersonen. Je zal dus je huiswerk moeten doen voordat je in zee gaat met een tussenpersoon.
Mond tot mondreclame
De beste manier om opdrachten te krijgen als zzp-er is nog steeds mond tot mondreclame, omdat dit simpelweg het beste werkt. Mond tot mondreclame is gratis en kan veel potentiële klanten of opdrachten opleveren. Mond tot mondreclame gaat over het algemeen snel rond en kan dan ook veel werk opleveren.
Opdrachten of klanten krijgen als zzp-er is niet in alle branches even moeilijk
Het verkrijgen van opdrachten of klanten als zzp-er is niet binnen alle branches en beroepen even moeilijk. Een zelfstandig automonteur met een eigen garage krijgt de klanten meestal vanzelf binnen, zonder dat de automonteur zelf op pad hoeft. Een bouwvakker daarentegen zal meestal wel zelf op pad moeten om opdrachten te verkrijgen.
Dit betekent natuurlijk niet dat de zelfstandig automonteur geen reclame hoeft te maken of hoeft te netwerken. Wel zit er een verschil tussen een zelfstandig automonteur en een bouwvakker wanneer het aankomt op het verkrijgen van opdrachten. Immers komen de klanten vanzelf naar de garage wanneer de auto stuk is of gekeurd moet worden.
Ook speelt het opleidingsniveau als zzp-er een grote rol met betrekking tot het binnenhalen van opdrachten. Binnen de meer gespecialiseerde beroepen is de concurrentie aanzienlijk kleiner onder zzp-ers, waardoor het verkrijgen van voldoende opdrachten meestal makkelijker is. Denk bijvoorbeeld aan een goede programmeur of aan een arts, die over specifieke kennis en vaardigheden zullen moeten beschikken.
Ook is de zzp-er nog niet in alle branches of beroepen even populair, waardoor het verkrijgen van opdrachten niet in alle branches even makkelijk zal zijn. Denk bijvoorbeeld aan de detailhandel, waarbinnen niet veel zzp-ers werkzaam zijn. De verkoopmedewerkers binnen de detailhandel werken over het algemeen niet als zzp-er maar zijn gewoon in loondienst.
Kom betrouwbaar en professioneel over als zzp-er
Alles wat je uitstraalt als zzp-er moet zakelijk zijn. Dit betekent bijvoorbeeld dat je een visitekaartje overhandigt bij de eerste ontmoeting. Ondanks dat een visitekaartje wellicht ouderwets overkomt is een visitekaartje nog steeds belangrijk. Ook het kunnen overhandigen van een modelovereenkomst is belangrijk als zzp-er, wanneer de opdrachtgever dit wenst. De fiscale status van een zzp-er kan voor opdrachtgevers de doorslaggevende factor zijn in het gunnen van een mogelijke opdracht, omdat de modelovereenkomst duidelijkheid biedt over de fiscale status van de zzp-er. Een modelovereenkomst is een bewijs dat de zzp-er door de belastingdienst gezien wordt als ondernemer.
Mijnzzp.nl