Omdat een zzp-bedrijf volledig gebaseerd is op de kennis en kunde van één enkele ondernemer, wordt vaak gedacht dat zo’n bedrijf niet verkoopbaar is. Er zijn echter wel degelijk mogelijkheden om, bij behoefte, een zzp-bedrijf te verkopen. Immers, als een bedrijf succesvol is binnen een bepaalde markt is er sprake van een zogenoemde stijgende waarde, en dat is wat een bedrijf aantrekkelijk maakt. Bovendien kun je voor de verkoop gebruikmaken van de kennis en ervaring van een specialist als Anno1982, die kan helpen met het verkoopklaar maken van het bedrijf. Wat moet je als zzp’er doen om je bedrijf te kunnen verkopen?
Bedenk wat jouw zzp-bedrijf aantrekkelijk maakt
Het is goed om stil te staan bij wat jouw zzp-bedrijf aantrekkelijk maakt voor overname. Het idee dat een zzp-bedrijf altijd van de grond af opgebouwd moet worden, is een misvatting. Iets wat beginnende zzp’ers tegenhoudt om een bestaand bedrijf over te nemen, is het kostenplaatje dat bij een overname komt kijken. Maar de prijs die daarbij betaald wordt heeft veel toegevoegde waarde. Het geeft namelijk toegang tot een bedrijf dat als het ware een kant-en-klare geoliede machine is, compleet met een structuur, klantenkring en bedrijfsmiddelen. Zo kan een zzp’er bij overname meteen winst maken, in tegenstelling tot een beginnend bedrijf zonder naamsbekendheid, ervaring of klantenbestand. Kopers zullen dus wel degelijk profiteren van de overname van jouw zzp-bedrijf, ook als daar een prijskaartje aan hangt.
Maak een inventarisatie van de activa
Nadat voor jezelf duidelijk is dat jouw zzp-bedrijf waardevol is voor overname, is het zaak deze waarde in een verkoopbedrag uit te drukken. Dat begint met het maken van een inventarisatie van de activa. Dit gaat om materiële activa, zoals voorraad en inboedel, maar ook immateriële activa. Onder immateriële activa vallen de waarden van jouw over te dragen ervaring en kennis, maar ook de reputatie en de financiële gezondheid van het bedrijf. De bedrijfsvoering wordt hierbij vastgelegd in een verkoopmemorandum. Dat is een omschrijving van de organisatiestructuur en de financiële situatie van het bedrijf, de geschiedenis, en de reden waarom je het wilt verkopen. Door een verkoopmemorandum op te stellen, wordt de bedrijfsvoering inzichtelijk gemaakt. Hoe transparanter deze is, des te meer bevorderlijk voor de uiteindelijke verkoop.
Trek potentiële kopers over de streep
Met een verkoopmemorandum heb je een middel in de hand om potentiële kopers warm te maken voor de overname van het bedrijf. Met een tastbaar inzicht in de financiële gezondheid wordt het voor kopers aantrekkelijker om tot overname over te gaan. Eventueel kunnen er ook afspraken gemaakt worden over een samenwerkingsverband, waarbij je de nieuwe eigenaar belooft in te werken. Hierbij kun je denken aan begeleiding bij de bedrijfsvoering en de systemen. Tevens kunnen initiatieven worden georganiseerd om de nieuwe eigenaar kenbaar te maken bij de klanten. Op die manier zal de overgang voor de nieuwe eigenaar vlot verlopen, en met deze belofte zal het zeker nog aantrekkelijker worden om tot een definitieve overname over te gaan.
De daadwerkelijke overdracht
Bij de daadwerkelijke overdracht, tenslotte, moet er goed gekeken worden naar de bedrijfsvorm. Betreft het een BV, moeten de aandelen notarieel overgedragen worden. Betreft het een eenmanszaak hoeft er geen notaris aan te pas te komen, maar is het wel raadzaam om een advocaat in de hand te nemen voor het juridische gedeelte. Een advocaat kan onder andere helpen bij het opstellen van een geheimhoudingsplicht. Een geheimhoudingsplicht beschermt niet alleen privacygevoelige zaken die bij de overdracht komen kijken, maar bepaald ook dat een potentiële koper zich niet uit mag laten over het verkoopmemorandum, mochten de onderhandelingen mislukken. Is de overdracht eenmaal een feit, moet dit gemeld worden bij de Kamer van Koophandel en de belastingdienst.
In samenwerking met anno1982.nl
Mijnzzp.nl