Voor veel zzp'ers en andere kleine ondernemers is zoekmachine optimalisatie een absolute must. Namelijk, bijna tachtig procent van de consumenten gebruiken zoekmachines om plaatselijke bedrijven te vinden, en als je bedrijf niet in de zoekresultaten verschijnt, loop je een groot deel van de potentiële klanten mis. Maar SEO kan een ingewikkeld en verwarrend onderwerp zijn, vooral voor wie net begint. Als je nieuw bent met SEO, is het belangrijk om met de basis te beginnen. Leer over veel voorkomende SEO termen en wat ze betekenen, zoals zoekwoordenonderzoek, backlinks, en on-page optimalisatie.
Inhoudsopgave
Wat is SEO?
Waar bestaat SEO uit?
• Organische zoekresultaten:
• Kwaliteit van organisch verkeer:
• Hoeveelheid organisch verkeer:
• Technische werking
Hoe werkt SEO?
• Verschillende Seo factoren
Wat is SEO?
SEO staat voor search engine optimization, dat is een set van onderwerpen om de verschijning en de positionering van webpagina's in de organische zoekresultaten te verbeteren. Omdat organische zoekopdrachten de meest voorkomende manier zijn van zoeken, is een goede SEO-strategie essentieel voor het verbeteren van de online vindbaarheid. Zonder het toepassen van zoekmachine optimalisatie is het bijna onmogelijk om verkeer naar je website aan te trekken.
Waar bestaat SEO uit?
Om de waarde van SEO te begrijpen, moet je de definitie opsplitsen in verschillende onderdelen. Alle onderdelen spelen op verschillende manieren een belangrijke rol:
Organische zoekresultaten:
- Organische zoekresultaten zijn verschillend van advertenties in die zin dat ze gepositioneerd worden op basis van de organische ranking algoritmes van de zoekmachines in plaats van betaalde advertenties. Je kunt niet betalen om je pagina hoger te laten scoren in de organische zoekresultaten. Voor het binnenhalen van organische bezoekers moet je kwaliteit content maken.
Kwaliteit van organisch verkeer:
- Kwalitatief hoogstaand verkeer omvat alleen bezoekers die echt geïnteresseerd zijn in de producten, informatie of andere bronnen die je site aanbiedt. Hoogwaardige SEO maakt gebruik van de inspanning van de zoekmachine om de zoekintentie van een gebruiker te matchen met de webpagina's die in de SERP worden weergegeven. Hoe langer bezoekers blijven hangen op je website, hoe waardevoller dit voor de zoekmachines is. SERP staat voor Search Engine Results Page. In het Nederlands noemt men dit “zoekmachine resultaat pagina”.
Hoeveelheid organisch verkeer:
- Gebruikers zijn veel meer geneigd te klikken op zoekresultaten die bovenaan de SERP verschijnen, daarom is het belangrijk om een goede SEO-strategie te gebruiken om relevante pagina's zo hoog mogelijk te rangschikken. Hoe meer hoogwaardige bezoekers je naar je site trekt, hoe groter de kans dat je een toename in waardevolle conversies zult zien.
Technische werking
- Zoekmachine optimalisatie heeft ook betrekking op de technische opbouw van je website en alle content. Dit omvat het optimaliseren van je website-code, structuur en architectuur om het voor zoekmachine crawlers zo gemakkelijk mogelijk te maken je site te begrijpen en te indexeren. Ook de laadtijd van je website is erg belangrijk.
Hoe werkt SEO?
Zoekmachines zoals Google en Bing gebruiken crawlers, soms ook bots of spiders genoemd, om informatie te verzamelen over alle inhoud die ze op het internet kunnen vinden. De crawler vertrekt van een bekende webpagina en volgt de interne links naar pagina's binnen die site, maar ook de externe links naar pagina's op andere sites. De inhoud van die pagina's, plus de context van de gevolgde links, helpen de crawler te begrijpen waar elke pagina over gaat en hoe die semantisch verbonden is met alle andere pagina's in de enorme database van de zoekmachine, die index wordt genoemd.
Wanneer een gebruiker een zoekopdracht intypt of uitspreekt in de zoekbox, gebruikt de zoekmachine complexe algoritmes om de meest accurate en bruikbare lijst van resultaten voor die zoekopdracht naar boven te halen. Deze organische resultaten kunnen bestaan uit webpagina's vol tekst, nieuwsartikelen, afbeeldingen, video's, lokale bedrijfsvermeldingen, en andere meer niche soorten van inhoud.
Verschillende Seo factoren
Er zijn een heleboel factoren die meewegen in de algoritmes van de zoekmachines, en die factoren evolueren voortdurend om gelijke trend te houden met het veranderende gebruikersgedrag en de vooruitgang in machine learning. Wanneer je zelf aan de slag gaat met SEO, kan het nuttig zijn om een overzicht te krijgen van de verschillende soorten ranking factoren. Het is als zzp'er ook mogelijk om een eigen website te maken met WordPress. Hiervoor hoef je verder niet te kunnen programmeren. Wel zul je eerst met WordPress moeten leren werken.
Mijnzzp.nl