Slechtnieuwsgesprekken worden meestal geassocieerd met moeilijke gesprekken in de dokterskamer of gesprekken tussen een werkgever en een niet-functionerende werknemer. ZZP’ers weten echter dat slechtnieuwsgesprekken ook tussen opdrachtgevers en ZZP’ers plaatsvinden. Zo kan er onenigheid zijn over afspraken, werkzaamheden of de werkrelatie. We vroegen aan Juliette Streng van opleidingsinstituut Streng Dijkerman & Partners hoe je hier het beste mee om kunt gaan.
Juliette geeft ten eerste aan dat je moeilijke onderwerpen niet uit de weg moet gaan. Een slechtnieuwsgesprek hoeft ook niet te betekenen dat je een zakelijke relatie beëindigt. Het uitspreken van zaken die je dwarszitten kan juist helpen om de relatie te verbeteren. In het geval dat je opdracht wel beëindigd wordt, dan kan dit alsnog een betere uitkomst zijn dan een verstoorde werkrelatie.
Gesprek voorbereiden
Een goede voorbereiding is het halve werk en dit geldt ook voor moeilijke gesprekken met je opdrachtgever. Start daarom met het formuleren van 2 tot 3 kernachtige argumenten om je punt te maken. Vind je bijvoorbeeld dat je opdrachtgever taken bij je neerlegt waarvan jij vindt dat jij ze niet hoeft uit te voeren? Of komt je opdrachtgever afspraken niet na? Schrijf 2 of 3 argumenten op waarom dit volgens jou zo is.
Wees direct en duidelijk
Tijdens het gesprek adviseren we om je pijnpunten direct te bespreken. Dit voorkomt verwarring of een dubbele boodschap. Spreek daarnaast zoveel mogelijk in ik-boodschappen. Ik-boodschappen zijn minder bedreigend voor de ontvanger en voorkomen dat je opdrachtgever in de verdediging schiet. Probeer verder zo concreet mogelijk te zijn om verwarring te voorkomen.
Normalisering van werkrelatie
Als jij wilt blijven samenwerken met je opdrachtgever, dan zal je moeten streven naar een normalisatie van de werkrelatie. Bespreek daarom hoe volgens jou de samenwerking verbeterd kan worden. Nog beter is een plan op te stellen waarin beschreven is wat van beide partijen verwacht wordt. Goede en heldere afspraken voorkomen problemen later.
Stuur je opdrachtgever een samenvatting van het gesprek
Tot slot adviseren we om na het gesprek nog een samenvatting van het gesprek te sturen. Het is altijd mogelijk dat je opdrachtgever en jij zaken anders onthouden of begrepen hebben. Dit zou kunnen leiden tot nieuwe frictie. Dit kun je voorkomen door een samenvatting van het besprokene naar je opdrachtgever te sturen via e-mail. Mogelijke miscommunicatie kan dan direct opgelost worden.
Hopelijk voer je met de tips uit dit artikel veel constructieve slechtnieuwsgesprekken die leiden tot betere samenwerkingen. Succes!
De inhoud van dit artikel valt buiten de redactionele inhoud van mijnzzp.nl
Mijnzzp.nl