Team Mijnzzp

Conversie website

Het verhogen van de conversie is voor de meeste ondernemers belangrijk. Het aantal mensen dat je website bezoekt, doet er eigenlijk niet toe als ze daarna geen aankoop doen of contact opnemen met jouw organisatie. Als online-ondernemer moet je er dan ook voor zorgen dat bezoekers overgaan tot actie. Het aanzetten tot een bepaalde actie is in veel gevallen niet eenvoudig. Het verhogen van de conversie heeft betrekking op meerdere belangrijke punten. In dit artikel leggen we uit hoe verschillende elementen van je website de conversie kunnen verhogen. Vanzelfsprekend zijn er geen gouden tips en bedienen websites verschillende doelgroepen. In de meeste gevallen zul je zelf veel moeten experimenteren.

Inhoudsopgave
Wat is conversie precies?
Wat maakt conversie optimalisatie zo moeilijk
Conversie verhogen met je website of webshop?
Conversie verhogen: hoe?
Ontdek waarom mensen afhaken
Maak het je bezoekers zo makkelijk mogelijk
Zoekmachine en conversie optimalisatie
Maak scanbare content
Waar zit je doelgroep?
Conversie en data
Call to action maken
Conversie verhogen lukt niet
Conversie verhogen door vertrouwen te winnen

Wat is conversie precies?

Conversie is het proces waarbij je potentiële klanten op de juiste manier contact met jouw bedrijf opnemen of je producten kopen. Er zijn drie belangrijke elementen in elke website of webshop die de conversie in verschillende mate in balans brengen: de navigatie, de pagina's en de content. Het is dus vooral belangrijk om je op deze drie punten te richten.

Wat maakt conversie optimalisatie zo moeilijk

Conversie optimalisatie is voor de meeste ondernemers niet eenvoudig. Om de conversie te kunnen optimaliseren is het erg belangrijk dat je over voldoende data beschikt. Het analyseren van je website is dan ook belangrijk. De meest effectieve manier om de conversie te verhogen is meestal door het aantal doelen te verkleinen. Het heeft in de meeste gevallen geen zin om je op een brede doelgroep te richten.

Daarnaast is het belangrijk om eerst een duidelijk stappenplan te maken. Door een duidelijk stappenplan te volgen kun je de punten die eventueel voor problemen zorgen effectief aanpakken. Het is ook raadzaam om gebruik te maken van een testplan. Door het maken van verschillende testopstellingen krijg je sneller inzichtelijk welke punten verbetering nodig hebben. Het is ook belangrijk om te kijken naar de navigatiestructuur van je website. Dit heeft weer te maken met de gebruiksvriendelijkheid.

Conversie verhogen met je website of webshop?

Het aantal conversies verhogen is iets wat alle commerciële webmasters, marketeers en webshopeigenaren willen bereiken. Het percentage bezoekers dat overgaat tot een aankoop is in de meeste gevallen niet hoger dan drie á vier procent. De kans dat jij het percentage gaat verhogen is klein te noemen. In de meeste gevallen is het dan ook nodig om meer bezoekers aan te trekken. Hiervoor zul je dan ook gebruik moeten maken van zoekmachine optimalisatie en marketing.

Conversie verhogen: hoe?

Om de conversieratio van je website te verhogen kan je verschillende zaken uitproberen. Het conversieratio is niets meer dan het percentage bezoekers op je website dat overgaat tot het gewenste conversiedoel. De conversieratio wordt ook wel het KPI (key performance index) genoemd.

De belangrijkste stap is het optimaliseren van je website. Dit kan betrekking hebben op je landingspagina, afbeeldingen, content en de juiste inrichting hiervan. Het optimaliseren van je website heeft dus betrekking op verschillende zaken tegelijkertijd.

Ontdek waarom mensen afhaken

Het verhogen van het aantal bezoekers is belangrijk, echter is het slimmer om eerst je website te optimaliseren zodat minder bezoekers afhaken. Een eerste indruk kun je namelijk maar één keer maken. Zorg er dus voor dat de eerste indruk van je website goed is zodat bezoekers overgaan tot actie. Een goede manier om erachter te komen waarom mensen afhaken is het analyseren van het bezoekersgedrag. Ook het benaderen van bestaande klanten met vragen behoort tot de mogelijkheid.

Maak het je bezoekers zo makkelijk mogelijk

Om bezoekers te converteren tot klant is het ook belangrijk om de bezoekers te verleiden. Dat doe je niet met een productpagina of homepage die niet overzichtelijk is. Nieuwe bezoekers zijn in de meeste gevallen snel vertrokken wanneer ze niet op een makkelijke manier door je website kunnen navigeren. Voorkom dus dat nieuwe bezoekers afhaken door het verhogen van de gebruikerservaring.

Zoekmachine en conversie optimalisatie

Meer bezoekers krijgen is mogelijk door het toepassen van goede zoekmachine optimalisatie, echter heeft zoekmachine optimalisatie niet direct te maken met conversie optimalisatie. Conversie optimalisatie is gericht op het verhogen van de conversie en niet op het aantal bezoekers. Vanzelfsprekend is zoekmachine optimalisatie ook erg belangrijk om de omzet te kunnen verhogen.

Maak scanbare content

Scannen en lezen zijn verschillende activiteiten. Lezen is lineair: van links naar rechts en van boven naar beneden. Scannen is het onbewust naar woorden, paragrafen, koppen en afbeeldingen springen. Het kan belangrijk zijn om op de fixatiepunten te focussen als webmaster. Lees hier meer over scanbare content.

Waar zit je doelgroep?

Een ander belangrijk aspect is het onderzoeken wie je doelgroep is. Ook moet je website of webshop ingericht zijn op de doelgroep. Het is echt belangrijk dat de doelgroep goed wordt weergegeven op je website. Ook kan het raadzaam zijn om gebruik te maken van een lead scoring model. Zonder het kennen van je doelgroep is het niet mogelijk om gerichte content te maken.

Conversie en data

Koppel Google Analytics aan je website en analyseer alle data. Na een aantal weken kun je wellicht patronen herkennen. Ook is het raadzaam om je zoekresultaten binnen de verschillende zoekmachines te testen. Hoe komen je bezoekers precies binnen en op welke zoekwoorden is dat het geval. Door het monitoren van data kan je meer warme leads binnenhalen.

Call to action maken

Het oprichten van een sales funnel met aan het einde een goede call to action is belangrijk. Het opzetten van een call to action kan in sommige gevallen wel lastig zijn. Hiervoor zul je de resultaten goed moeten analyseren. Het is ook mogelijk om verschillende verkoopacties te gebruiken. Hierdoor kun je uiteindelijk beter bepalen wat wel en niet werkt. Het is belangrijk om te blijven experimenteren met de call to action.

Conversie verhogen lukt niet

Het verhogen van de conversie is alleen mogelijk wanneer je website of webshop over een duidelijke navigatie beschikt en wanneer de landingspagina's kloppen. Het laten converteren van bezoekers is voor alle webmasters lastig. Het aantal conversies van de meeste websites is niet hoog (uitzonderingen daargelaten).

Conversie verhogen door vertrouwen te winnen

Laat duidelijk zien wie je bent als organisatie. Plaats foto's van alle medewerkers op de "over ons pagina". Maak video's om je online zichtbaarheid en betrouwbaarheid te vergroten. Ook het tonen van reviews van klanten is enorm belangrijk met betrekking tot de betrouwbaarheid.

In de meeste gevallen is het ook belangrijk om je te richten op de interactie en betrokkenheid met je bezoekers. Hierdoor kun je ook de naamsbekendheid aanzienlijk sneller vergroten en is er ook eerder sprake van een vertrouwensband met je bezoekers. Het verhogen van de conversie heeft dus betrekking op meerde belangrijke punten die per website of webshop kunnen verschillen.

Mijnzzp.nl