Team Mijnzzp

Online marketing

Nederland is een land vol ondernemers. Uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal zzp’ers in ons land in de laatste jaren alleen maar is toegenomen. Dat betekent dat je als zelfstandig ondernemer steeds vaker te maken krijgt met concurrentie binnen je werkveld.

Om alsnog nieuwe klanten en opdrachtgevers te leren kennen en binnen te halen, is het belangrijk om jezelf op de kaart te zetten. Dat doe je onder andere met online marketing. In dit artikel lees je meer over hoe online marketing werkt voor zzp’ers.

Online marketing: wat is het en waarom is het belangrijk?

Misschien heb je het idee dat je helemaal geen gebruik hoeft te maken van online marketing om zichtbaar te zijn. Wanneer je voldoende klanten en/of opdrachtgevers hebt, is het alsnog een fijn idee om goed vindbaar te zijn in Google. Je weet maar nooit wanneer je weer nieuwe opdrachten kunt gebruiken. Daar komt de juiste online marketing goed bij van pas; door middel van online marketing zorg je er namelijk voor dat jouw website of social media kanalen een hoge positie hebben in de zoekmachines.

Je kunt zelf aan de slag gaan met online marketing om je diensten en kunnen te promoten of je kiest ervoor om een online marketing bureau in te schakelen. Steeds vaker kiezen ondernemers ervoor om een professional in te schakelen voor marketing. Dat komt omdat de marketingtrends ieder jaar anders zijn. Dat in combinatie met het groeiende aantal zzp’ers zorgt ervoor dat je veel tijd moet steken in marketing; wil je opvallen. Daar heeft de gemiddelde zzp’er helemaal geen tijd voor, waardoor het waardevoller is om een online marketing bureau in te schakelen.

Zorg voor een goede website met SEO content

Uiteraard is het wel handig om op de hoogte te zijn van hoe je als zelfstandig ondernemer kunt profiteren van online marketing. Zo is het bijvoorbeeld van groot belang om een goed vindbare website te hebben. Op die website beschrijf je duidelijk wie je bent, wat je doet en waarvoor je in te huren bent. Het hebben van een website is net zo belangrijk als de content die erop te vinden is. Deze content kun je laten schrijven door een SEO copywriter of een online marketing bureau. Je moet namelijk weten dat de inhoud van die content heel belangrijk is.

Wil je namelijk goed vindbaar zijn in Google dan moet je aan een aantal zaken denken. De website moet bijvoorbeeld simpel en duidelijk zijn ingedeeld, moet binnen een paar seconden volledig geladen zijn en moet mobielvriendelijk zijn. Steeds meer mensen doen hun zoekopdrachten namelijk via een smartphone of tablet. Daarnaast kan een SEO schrijver of online marketing bureau je helpen met het schrijven en optimaliseren van de teksten die op de website staan zodat je website gaat knallen in Google.

Social media is ook van groot belang in online marketing

Naast een goed vindbare website met SEO content moet je denken aan vindbaarheid op social media kanalen. Door aan de slag te gaan met zogeheten social media marketing zorg je ervoor dat je je naamsbekendheid vergroot. Kijk hierbij wel goed naar het soort social media dat je gebruikt voor welk doel. Zo heeft een freelance fotograaf bijvoorbeeld veel baat bij Instagram terwijl een freelance boekhouder misschien juist meer heeft aan LinkedIn of Facebook. Kijk daarom goed welk medium het beste bij jouw branche past.

Het grote voordeel van social media is dat je het gratis kunt gebruiken. Door regelmatig actief te zijn en berichten en/of beelden te plaatsen met de juiste hashtags zorg je al voor een deel zichtbaarheid. Daarnaast kun je gebruik maken van betaalde campagnes om je berichten wat extra kracht bij te zetten. Bij dit soort campagnes krijg je je doelgroep te zien en kun je op een redelijk betaalbare manier inzicht krijgen in je belangrijkste doelgroep. Ook hiervoor is het aan te raden om een online marketing bureau in te schakelen.

Begin met e-mail marketing als zzp’er

Kijk tot slot eens naar de mogelijkheden van e-mail marketing voor je onderneming. E-mail marketing wordt vaak gebruikt door zzp’ers om op een persoonlijke manier mensen te bereiken. Dit kunnen bestaande klanten zijn, maar ook mensen die jou en je werk graag volgen. Het grote voordeel van e-mail marketing is dat de ontvangers je mails eenvoudig kunnen delen met eventuele geïnteresseerden. Dat kan jou weer extra werk opleveren.

E-mail marketing is misschien wel even anders dan SEO en hoger in Google komen, maar is zeker niet onbelangrijk in de moderne samenleving. Veel zzp’ers versturen bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd een nieuwsbrief om te laten zien dat ze er nog zijn. Hier kun je een expert voor inschakelen, maar je kunt er ook even zelf voor gaan zitten om wat woorden te tikken en data te verzamelen. Op die manier ben je zelf ook weer even op de hoogte van de ins en outs van je onderneming.

Dit artikel valt buiten de redactionele inhoud van mijnzzp.nl

Mijnzzp.nl