Je wilt als ondernemer natuurlijk een goede naam opbouwen en behouden. Het is dan ook belangrijk om de online reputatie van je bedrijf in de gaten te houden. Dat is gemakkelijker dan je denkt en kost alleen wat van je tijd. Voer de bedrijfsnaam van je eigen bedrijf maar eens in op Google en kijk wat er allemaal naar voren komt. Online reputatiemanagement ken je misschien wel van grote bedrijven die er vaak als de kippen bij zijn als er online ergens een klacht verschijnt. Ook voor jou als zzp'er kan het van belang zijn om je online reputatie te managen. Het is op verschillende manieren om te zoeken naar eventuele negatieve berichten.
Inhoudsopgave
Tips om je online reputatie te beschermen
• Omgaan met negatieve berichten
Tips om je online reputatie te beschermen
Wil je automatisch op de hoogte blijven van meldingen over je bedrijf dan is daar een oplossing voor. Het is namelijk mogelijk om Google Alerts te activeren om vervolgens automatisch periodiek de laatste meldingen binnen te krijgen, waarin je bedrijfsnaam is opgenomen.
Het is ook aan te raden om je bij meerdere social media kanalen aan te melden, zodat je daar direct kan reageren als er wat over je bedrijf geschreven wordt. Uiteraard biedt dat ook meteen de gelegenheid om zelf positieve berichten over je bedrijf online te zetten. Zorg daarbij voor een optimale beveiliging van je accounts, zodat hackers geen kans krijgen.
Omgaan met negatieve berichten
Het is natuurlijk geweldig leuk als er online positieve berichten over je bedrijf online verschijnen. Plaats indien de gelegenheid zich daarvoor aandient gerust een bedankje als reactie eronder. Als er sprake is van negatieve berichtgeving over je bedrijf wil je de online reputatie natuurlijk beschermen.
Ook bij negatieve reacties is het goed om te reageren op het bericht. Vaak ligt er een probleem aan ten grondslag waar een klacht uit voort is gekomen. Bied in dat geval aan om persoonlijk contact op te nemen om het probleem op te lossen. Daarmee laat je zien dat je de klacht serieus neemt en dat is voor iedereen zichtbaar. Ga in elk geval geen openbare discussie voeren, maar verplaats het contact buiten het kanaal om. Heb je een fout gemaakt dan zet je deze recht en maak je dat ook kenbaar.
Mijnzzp.nl