Inbound bloggen is een van de vele marketingmethoden om nieuwe klanten aan te trekken. Op het gebied van inbound marketing is waardevolle content het ideale instrument om je doelgroep te bereiken en de omzet te verhogen. Door je specifiek te richten op inbound bloggen is het mogelijk om heel gericht bepaalde onderwerpen te behandelen. Zo is het onder meer mogelijk om een doelgroep antwoord op vragen te geven. Inbound blogs leveren organisch verkeer op, waardoor je meer bezoekers op je website krijgt. Bij het inbound bloggen is het wel belangrijk om goede en vooral waardevolle content te maken.
Inhoudsopgave
Inbound bloggen: stel een profiel op
• Content onderwerpen bepalen
• Organische zoekresultaten
Inbound bloggen: stel een profiel op
Het is belangrijk om je bij inbound bloggen te richten op een specifieke doelgroep. Dat is een fictief persoon die als jouw perfecte klant te zien is. Stel bijvoorbeeld een profiel op met specifieke eigenschappen van het personage, zoals geslacht, leeftijd, hobby, sport of opleiding. Een fictieve doelgroep kan ook een bepaalde groep vertegenwoordigen, zoals starters op de woningmarkt of startende ondernemers.
Content onderwerpen bepalen
Als je eenmaal een goed profiel hebt van je doelgroep is het tijd om te bepalen wat de onderwerpen van je content gaan zijn. Het is handig om daarbij gebruik te maken van onderwerpen die aansluiten bij bijvoorbeeld het seizoen of op een andere manier op een content-kalender in te passen zijn. Denk daarbij ook aan feestdagen of aan het vakantieseizoen, zoals wintersport. Bij het vaststellen van onderwerpen houd je ook rekening met de complete klantreis, waarbij inbound bloggen bezoekers aantrekt, maar waarbij je ook daadwerkelijk een product of dienst aanbiedt.
Organische zoekresultaten
Op het moment dat je bezig bent met inbound bloggen en daarin consequent waardevolle content mee aanbiedt, heeft dat een positieve invloed op de organische zoekresultaten. Het is wat dat betreft onderdeel van SEO als groter geheel. Om daar een extra impuls aan te geven, is het handig om de content op basis van belangrijke zoekwoorden te creëren. Er zijn verschillende tools te gebruiken om aan keyword research te doen. Zo ontdek je onder meer welke zoekwoorden goed zijn voor het aantrekken van veel verkeer naar je website. Verder kan je altijd ook even een kijkje nemen bij de concurrenten om te zien waar deze goed op scoren.
Lees ook: Inbound marketing: de 4 fasen
Mijnzzp.nl