Als ondernemer heb je de keuze uit allerlei marketinginstrumenten en een populaire methode is inbound marketing. Dit is een vorm van marketing waarbij de reis van de klant een van de centrale uitgangspunten vormt. Wil je inbound marketing toepassen dan zijn er vier fasen te onderscheiden en elke stap die je zet, maakt dat je dichter bij het doel komt. Dat is namelijk je potentiële klanten tot ambassadeur van je bedrijf te laten worden.
Inhoudsopgave
• 1. Aantrekken bezoekers
• 2. Conversie
• 3. Sluiting
• 4. Loyaliteit
1. Aantrekken bezoekers
De eerste fase van inbound marketing richt zich op het aantrekken van bezoekers. Er zijn verschillende instrumenten om bezoekers aan te trekken, zoals SEO, contentmarketing, inzet van social media en advertenties. Voor het aantrekken van meer bezoekers zijn er tegenwoordig veel verschillende mogelijkheden. Dit heeft zeker niet alleen betrekking op adverteren.
2. Conversie
Als de eerste fase goed verloopt, komen er bezoekers naar je website. De tweede fase van inbound marketing heeft als doel om leads te creëren. In dit kader is het van belang om waardevolle content aan te bieden en een call to action eraan toe te voegen. Zorg ook voor een contactformulier op je website of trigger bezoekers met een lead magnet.
3. Sluiting
Na het succesvol inzetten van de tweede fase heb je leads gekregen en is het de bedoeling om deze om te zetten naar een verkoop. Er zijn verschillende softwaresystemen zoals marketing automation software die het proces opvolgen, zodat je op het juiste moment kan toeslaan. Je ziet bijvoorbeeld op welke moment er interactie is geweest en aan de hand daarvan kan je de klant benaderen.
4. Loyaliteit
Is de lead succesvol omgezet naar een klant dan kom je toe aan de vierde fase van inbound marketing. Het is tegenwoordig belangrijk om de klantreis niet te beëindigen, maar deze voort te laten duren als er een dienst is afgenomen of een product is verkocht. Er zijn verschillende manieren om klanten tot ambassadeur van je bedrijf te maken.
Daarmee zorg je voor betrokkenheid bij je bedrijf en is er sprake van een loyale klant. Je kan onder meer email marketing inzetten om in contact te blijven met je klanten. Daarnaast is het aan te raden om de loyaliteit verder te vergroten door actief te zijn op social media.
Lees ook: Simpele tips voor effectieve neuromarketing
Mijnzzp.nl