Team Mijnzzp

Verslaggever

Er zijn steeds meer bedrijven die gebruikmaken van influencers op het gebied van online marketing. Het is uiteraard belangrijk om net die influencer te kiezen die perfect is om jouw doelgroep te bereiken. Dat heeft onder meer als voordeel dat je de naamsbekendheid van je bedrijf verhoogt. Bovendien is het een typisch marketinginstrument dat te gebruiken is om je doelgroep te overtuigen een aankoop te doen. Influencers zijn te zien als bekende Nederlanders die via social media grote aantallen volgers hebben. Het bereik is daardoor enorm. Instagram is een populair kanaal, maar ook YouTube en TikTok zijn hiervoor in te zetten, net als Facebook.

Inhoudsopgave
Waarom is marketing via influencers zo effectief?
Influencers: actief in allerlei branches

Waarom is marketing via influencers zo effectief?

Een van de redenen waarom marketing via deze weg zoveel effect heeft, komt door de persoonlijke benadering. Het zijn de influencers die hun doelgroep een kijkje in hun echte leven geven, zodat er betrokkenheid ontstaat. De volgens voelen een persoonlijke verbondenheid. Op het moment dat een influencer een artikel promoot dan is het net alsof een persoonlijke vriend of vriendin je wat aanraadt. Er zijn veel bedrijven die online influencers inzetten voor de promotie van producten en diensten.

Influencers: actief in allerlei branches

Er zijn allerlei branches, waarbinnen dit marketinginstrument effectief is in te zetten. Bijvoorbeeld als je een bedrijf hebt in de voedingssector of als je sportartikelen verkoopt of op het gebied van beauty en lifestyle actief bent. Ook in de wereld van gaming zijn er influencers actief die een grote achterban hebben. Er is natuurlijk een onderscheid te maken tussen het aantal volgers dat influencers hebben. Zo zijn er personen die op microniveau actief zijn en tussen de vijfduizend en vijftigduizend volgers hebben. Of meganiveau met meer dan honderdduizend volgers.

Ben je lokaal actief dan is het mogelijk om een lokale influencer in te schakelen. Doorgaans betaal je voor de promotie van een product of dienst, maar er zijn ook barterdeals te sluiten. Hierbij voorzie je de influencer van een gratis product die daarvoor vervolgens reclame maakt op social media. Het is ook mogelijk om influencers een product te geven zonder overeenkomst met de hoop dat deze melding maakt van je product. Het is in alle opzichten in elk geval een effectief marketinginstrument. Overigens is het ook mogelijk om samen te werken met bekende bloggers.

Mijnzzp.nl