Regelmatig hebben we het over ondernemen in het buitenland. Recent hadden we het bijvoorbeeld nog over het uitvoeren van opdrachten in België. Als zzp'er zit je in Nederland natuurlijk goed, maar dat wil niet zeggen dat onze landsgrenzen je hoeven te beperken. In dit artikel richten we onze pijlen op Estland. Estland is een land van 45.228 km² en een BBP van 31 miljard USD, maar bovenal is het een land vol potentieel.
Beloftevolle sectoren in Estland
In Estland zijn er een aantal kansrijke sectoren. Een van de grootste sectoren is de voedselverwerkende industrie. Estland telt 450 bedrijven die in deze sector actief zijn en stelt zo 13.000 mensen tewerk. Tegelijkertijd gaan de Esten steeds meer prat op ecologische voedingsproducten. Dat is geen onbelangrijke informatie voor wie van plan is om voedingsmiddelen naar Estland te exporteren. Weet ook dat de voedingsindustrie in Estland onvoldoende groot is om de volledige bevolking te voeden. En dat men dus sterk is aangewezen op import, waardoor er kansen liggen voor Nederlandse bedrijven. Dat is ook het geval voor bedrijven die grondstoffen voor de voedselverwerkende industrie leveren. Verder liggen er ook in de retailsector, de bouwsector en de logistieke sector heel wat kansen voor het oprapen.
Lokale aanwezigheid en marktkennis zijn broodnodig
Als zzp'er is het in theorie mogelijk om je rechtstreeks op de Estse markt te begeven, maar in de praktijk is dat niet altijd even eenvoudig. Dat komt in de eerste plaats door de taalbarrière. Daarnaast is er een extra probleem: veel Estse bedrijven zijn niet in het handelsregister ingeschreven. In Estland gebeurt dat nu eenmaal op vrijwillige basis. Bedrijfsregistraties zijn er wel verplicht, maar de informatie is erg versnipperd en is vaak enkel tegen betaling beschikbaar. Het screenen en vinden van goede partners kan dan ook een grote uitdaging zijn. Kennis van de lokale markt is hierdoor erg belangrijk.
Toch zijn er wel degelijk opportuniteiten. Estland is een open en eerlijk land, waarbij men graag nauwe contacten onderhoudt met distributeurs. Voor de Estse klanten is rechtstreeks contact erg belangrijk, waardoor het belang van lokale aanwezigheid niet mag worden onderschat. Dit kan uitdagend zijn, maar gelukkig kan je je hiervoor laten begeleiden door gespecialiseerde partners als Oryx. Oryx is gespecialiseerd in internationaal ondernemen en helpt je om internationale doelstellingen te bereiken.
Commerciële kanalen in Estland
Kenmerkend aan Estland is dat het land sterk investeert in digitale innovatie. Het opstarten van een bedrijf kan er bijna volledig digitaal en er zijn veel technologische start-ups te vinden. Wist je bijvoorbeeld dat grote bedrijven als TransferWise en Skype hun oorsprong in Estland vinden?
Toch is een groot deel van de Estse kmo's nog steeds heel traditioneel georganiseerd. Deze kmo's voeren een klassiek commercieel beleid. Visitekaartjes, bij voorkeur in het Engels gedrukt, zijn heel belangrijk. Relatiegeschenken en kleine cadeautjes worden op prijs gesteld, maar je mag nooit de indruk wekken dat het om een omkooppoging gaat. Een geschenk is een geschenk, meer niet. Estland kent, in tegenstelling tot de andere Baltische landen, een erg lage corruptiegraad en ondernemers hechten er veel belang aan eerlijk zakendoen. Een mix van digitale kanalen en traditionele commerciële kanalen is hoe dan ook een must.
Betalen en betaald worden
Sinds 2011 is de munteenheid in Estland de euro, dat maakt betalingen uitvoeren eenvoudig. Daarnaast is men vertrouwd met de courante betalingsmethoden. Omdat het moeilijk is om de financiële positie van Estse bedrijven te screenen, is het belangrijk om zekerheid in te bouwen. Voorafbetalingen en voorschotten vragen, is aan te raden. Ook kan er worden gewerkt met een letter of credit (L/C).
In samenwerking met oryx.world
Mijnzzp.nl