Team Mijnzzp

Klantenkaart

Een klantenkaart is te zien als een blijk van waardering voor loyale klanten die daarmee van verschillende voordelen profiteren. Bijvoorbeeld van de mogelijkheid om een korting te krijgen bij het gebruik van de klantenkaart. Of om door middel van een spaarsysteem te sparen voor een gratis product. Er zijn allerlei manieren om loyale klanten te belonen en bovendien profiteer je er als ondernemer van. Zo creëer je bij klanten die zich via deze weg aan je bedrijf binden meer betrokkenheid. Een andere handige tips is het feliciteren van de klanten met hun verjaardag. Dit kan je ook weer koppelen aan de klantenkaart. Een klantenkaart is op veel verschillende manieren te gebruiken.

Inhoudsopgave
Klantenkaart als loyaliteitsprogramma
Spaarsysteem inzetten
Werken met een lidmaatschap

Klantenkaart als loyaliteitsprogramma

Er zijn verschillende manieren om een loyaliteitsprogramma vorm te geven en één daarvan is de lancering van een klantenkaart. Het is te zien als een vorm van een beloningssysteem, want klanten met een klantenkaart komen vaker bij je langs. Er zijn allerlei soorten branches geschikt voor het toepassen van dit systeem. Denk maar aan een spaarkaart bij de kapper net als aan klantenkaarten bij supermarkten, bouwmarkten, webshops en drogisterijen.

Spaarsysteem inzetten

Een klantenkaart is onder meer in te zetten om als spaarsysteem te dienen. Er zijn verschillende manieren om daar gebruik van te maken. Denk maar aan een restaurant dat eten bezorgt en waarbij je een punt krijgt als je eten bestelt of een bezoek brengt aan het restaurant. Je kan dan laten sparen voor een korting of een andere actie bedenken dat aan het spaarsysteem met een klantenkaart is gekoppeld. Voor het opzetten van een spaarsysteem is het wel raadzaam om gebruik te maken van een CRM-systeem.

Werken met een lidmaatschap

Het is ook mogelijk om klanten verder aan je te binden door te werken met een lidmaatschap. Dat is natuurlijk net wat exclusiever dan een spaarsysteem toepassen en zorgt voor extra betrokkenheid. Bij een lidmaatschap kan je een vergoeding vragen op basis van een abonnement, waarbij je per maand of per jaar korting toekent aan de leden. De betrokkenheid is groter, omdat je als bedrijf jezelf bindt aan de klant, maar andersom ook.

Leden profiteren op meerdere manieren. Zo heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om leden bij iedere aankoop een korting te geven. Kijk in elk geval welk type klantenkaart en systeem het beste bij je bedrijf past om meer betrokkenheid te creëren en de loyaliteit van je klanten te vergroten.

Mijnzzp.nl