Team Mijnzzp

Accountmanager

Het vinden van nieuwe klanten is vaak een tijdrovende klus en kost veel energie. Bovendien is niet elke zoektocht even succesvol. Heb je eenmaal klanten gevonden dan is het belangrijk om als zzp'er aan klantenbinding te doen. Weet je waarom? Omdat je vaak meer kans hebt om een verkoop te realiseren bij een bestaande klant dan een verkoop aan een nieuwe klant. Klantenbinding als zzp'er is dan ook echt de moeite waard om aandacht aan te besteden. De meeste zzp'ers beschikken over een vast netwerk van opdrachtgevers. Het behouden van een goed netwerk is erg belangrijk als zzp'er. Ontdek hier de voordelen van klantenbinding.

Inhoudsopgave
Klantenbinding zzp: bestaande klanten zijn goud waard
Minder kosten
Zo zorg je voor loyale klanten

Klantenbinding zzp: bestaande klanten zijn goud waard

Er zijn meerdere voordelen te benoemen waarom bestaande klanten meer opleveren dan nieuwe klanten. Een bestaande klant die zich betrokken voelt bij het bedrijf en tevreden is, doet sneller weer een aankoop. Dat betekent dat bestaande klanten goed zijn voor het omhoog stuwen van de winst. Bovendien zijn tevreden klanten ideaal om als ambassadeur je bedrijf de hemel in te prijzen. Mond-tot-mondreclame doet het namelijk nog altijd goed.

Minder kosten

Meer winst en minder kosten. Dat is natuurlijk een ideale situatie en behoort tot de mogelijkheid als je inzet op klantenbinding. Het werven van nieuwe klanten kost bijvoorbeeld geld en tijd. Die tijd valt te besparen en dus ook extra kosten omdat bestaande klanten al de weg naar je bedrijf weten te vinden. Je hoeft dan ook minder uit te geven aan reclame en aan marketingactiviteiten. Ook is het veel sneller mogelijk om nieuwe opdrachten binnen te halen.

Zo zorg je voor loyale klanten

Klantenbinding als zzp'er kost natuurlijk ook tijd, maar die verdient zich zeker weer terug bij bestaande klanten. Trouwe klanten hebben als voordeel om als voorspelbare bron van inkomsten te dienen. Klanten blijven niet zomaar bij je bedrijf, maar wel als je hen persoonlijke aandacht geeft. Bijvoorbeeld door een opdrachtgever even na te bellen of alles naar wens is geweest. Of om een mailtje te sturen als een aankoop is gedaan om de klant te bedanken.

Zo is het ook mogelijk om klanten van nieuwe ontwikkelingen op de hoogte te houden en in kennis te stellen van bijvoorbeeld aanbiedingen of kortingsacties. Een tevreden klant is een loyale klant, maar het is wel belangrijk om het contact in stand te houden.

Mijnzzp.nl