Het kan soms lang duren voor een klant een factuur betaalt. Het kan gebeuren dat de factuur ertussen is geschoten, maar het kan ook bewust niet betaald zijn. Wat doe je dan in zo’n situatie? Je zult dan waarschijnlijk beginnen met een betaalherinnering te sturen.
Middels een betaalherinnering stel je de klant vriendelijk op de hoogte van het feit dat de factuur nog niet betaald is. Dit kun je een aantal keer doen, maar op een gegeven moment raakt het geduld op en wil je natuurlijk gewoon dat bedrag betaald krijgen. De stap die je dan kunt ondernemen is het overschakelen op No Cure No Pay incasso.
Waarom No Cure No Pay incasso?
No Cure No Pay incasso vertaalt zich tot geen oplossing, dan ook geen betaling. Dit betekent dat jouw klant voor de kosten van het incassobureau opdraait. Hierdoor ben jij dus niets verschuldigd aan het incassobureau, maar jouw klant wel.
Het is erg vervelend als een klant niet betaalt en jij daar ook nog eens extra geld in moet steken door een incassobureau te betalen. Daarom is No Cure No Pay incasso een goede manier om toch aan jouw geld te komen.
No Cure No Pay incasso is altijd up-to-date; je kunt altijd zien wat de status is van jouw zaak. Daarnaast zit je nergens aan vast en kost het jou niets: jouw klant betaalt de kosten. De incasso wordt op maat gemaakt en vanuit de naam van het incassobureau gestuurd.
Het proces
Een No Cure No Pay incasso verloopt altijd volgens een paar stappen. Het proces gaat in start wanneer de klant niet betaalt en jij een vordering uitdraagt aan een incassobureau. Zij vullen jouw dossier verder aan en stellen de debiteur direct op de hoogte.
Wanneer de betaling dan alsnog niet wordt voltooid, gaat het bureau schriftelijk sommeren en gaan ze telefonisch contact opnemen met de klant om hem of haar tot betaling te bewegen. Vervolgens kunnen er drie mogelijke uitkomsten volgen:
- 1. Jouw factuur wordt betaald.
- 2. Er is een betalingsregeling afgesproken.
- 3. Het incassotraject wordt voortgezet in een gerechtelijk traject.
Tips voor het zoeken naar een incasso
Er worden vanuit verschillende bronnen een aantal tips gegeven als het gaat om het kiezen van een No Cure No Pay incassobureau. De eerste tip is om te letten op de kwaliteit tijdens het proces. Er moeten juiste middelen worden ingezet om jouw klant over te laten gaan op betaling.
Vervolgens is het belangrijk dat je weet met wie je zakendoet. Kijk dus naar bureaus die ervaring hebben of vraag eens rond aan andere werkgevers of zij ervaring hebben met bepaalde incassobureaus.
Ten slotte is de communicatie tijdens het proces erg belangrijk, omdat je op de hoogte wil blijven van de status van jouw zaak. Heeft de klant al iets laten weten? Welke stappen heeft het bureau al ondernomen?
¨de inhoud van dit artikel valt buiten de redactionele inhoud van mijnzzp.nl¨
Mijnzzp.nl