Digitalisering is een steeds vaker gebruikte term in het bedrijfsleven. Organisaties zoeken naar kansen om processen te automatiseren, dienstverlening digitaal aan te bieden, enzovoorts. De huidige pandemie heeft er een steentje aan bijgedragen. Van het een op het andere moment moest er vanuit huis gewerkt worden, waarbij digitaal samenwerken cruciaal werd voor de continuering van bedrijfsprocessen. Personeel speelt een belangrijk rol in de digitalisering van organisaties. Denk aan de developer die zorgt voor de ontwikkeling van een online omgeving waarin kan worden samengewerkt, de software ontwikkelaar die klanten ondersteunt met handige tools om data te verwerken, enzovoorts.
Werken vanuit de cloud op iedere locatie
Onderdeel van de digitalisering van organisaties is het werken vanuit de cloud. Bestanden worden niet langer op een lokale server opgeslagen, maar online gedeeld. Hierbij voeren organisaties niet langer zelf het beheer op deze informatie, maar besteden zij dit uit aan externe partijen. Denk aan Microsoft, Amazon en Google. Werken vanuit de cloud maakt dat je onafhankelijk van een device en locatie aan het werk kunt gaan. Iets wat past bij de ontwikkelingen rond de pandemie en de nieuwe manier van werken. In de toekomst zal er steeds minder op kantoor gewerkt worden, zo verwacht men nu.
Data benutten met slimme software
Een developer helpt de organisatie echter niet alleen met een overgang naar de cloud. Een ander belangrijk onderdeel van de digitalisering van een organisatie is het benutten van de beschikbare data. Consumenten leveren bedrijven (onbewust) steeds meer data aan. Deze data voorziet bedrijven van nieuwe inzichten over hun producten en dienstverlening. Een developer ontwikkelt tools die helpen deze data te verwerken. Doordat het vaak om duizenden of zelfs miljoenen regels aan data gaat, is het niet mogelijk dit met de hand te doen.
Digitaal ondersteunen van klanten
Een derde aspect van digitalisering is het digitaal ondersteunen van klanten. Steeds meer bedrijven werken met een geautomatiseerde klantenservice, waarbij een zogenaamde bot klanten hulp biedt bij vragen. Een groot deel van de vragen kan op deze manier beantwoord worden, waardoor de daadwerkelijke klantenservicemedewerker van een organisatie veel minder zwaar belast wordt. Groot voordeel hiervan is daarbij dat klanten die een nog onbeantwoorde vraag hebben eerder geholpen worden zonder dat er meer personeel moet worden aangenomen. Een software ontwikkelaar helpt de organisatie zo’n tool te ontwikkelen op basis van vragen die in de afgelopen jaren vaak gesteld zijn aan de klantenservice.
In samenwerking met ictergezocht.nl
Mijnzzp.nl