Een lead scoring model is een manier van marketing om een lead te kwalificeren en te prioriteren. Daarbij maak je gebruik van scores en wijst de uitkomst bijvoorbeeld aan welke mate van interesse of geschiktheid er aan een lead is toe te kennen. Lead scoring is wat dat betreft een efficiënte manier om het onderscheid te maken en na te gaan of de lead bij je bedrijf past. Bij de toepassing van dit model maak je gebruik van verschillende criteria. De mate van interesse is vervolgens te meten door naar de interactie te kijken. Dat kan bijvoorbeeld de interactie via e-mail zijn of via de website.
Inhoudsopgave
Lead scoring: vergroot de kans op conversie
• Punten tellen
• Score met lage interesse
Lead scoring: vergroot de kans op conversie
Bij lead scoring vindt er een rangschikking en kwalificatie plaats met de toekenning van een score en is aan de hand daarvan een strategie toe te passen. Elke lead heeft een andere waarde en bevindt zich op een specifiek punt in het aankoopproces. Wat dat betreft, is er voor elke lead een geschikte strategie beschikbaar voor marketing en sales. De simpelste manier om lead scoring toe te passen, is door het proces te automatiseren om de conversie te verhogen.
Punten tellen
De score is onder meer samen te stellen door punten toe te kennen voor het aantal pagina’s dat is bezocht, net als het invullen van een onlineformulier of download van een E-book of whitepaper. Ook voor de aanmelding voor een nieuwsbrief zijn punten te geven, net als voor het klikken op een link in de nieuwsbrief. Het gaat bij het lead scoring model om het toekennen van punten aan de hand van acties van bezoekers.
Score met lage interesse
Een score met een hoge interesse is uiteraard een waardevolle lead, maar hoe zit het met scores waar een lage interesse uit blijkt? In dat geval is het natuurlijk belangrijk om van de lage interesse een hoge interesse te maken. Een effectief instrument hiervoor is de inzet van direct marketing. Daarmee is er een prikkeling te geven om tot een hogere waarde te komen. Indien er sprake is van een hoge score ligt de nadruk vooral op de verkoop. In een dergelijke situatie is het onder meer mogelijk om marketing automation toe te passen.
Mijnzzp.nl