Linkbuilding is populairder dan ooit. Waarom? Omdat het werkt! Door goede backlinks te verkrijgen naar je website, zorg je ervoor dat je hoger in de zoekresultaten van Google komt te staan. Dit levert meer bezoekers op, en dus meer omzet. In dit artikel vertellen we je alles over linkbuilding: wat het is, hoe je het doet en waarom het zo belangrijk is.
Inhoudsopgave
Linkbuilding en backlinks
Hoe meer links je hebt, hoe beter
• Waar let Google op bij linkbuilding?
Linkbuilding en SEO
Hoe doe je aan linkbuilding?
Populariteit van linkbuilding
Wat zijn de beste backlinks om te krijgen?
Linkbuilding en backlinks
De meeste webmasters en online marketeers weten precies wat linkbuilding is: het proces waarbij je links naar je website verkrijgt. Je kunt hierbij denken aan een link vanuit een andere website, maar ook aan een social media post of een verwijzing in een blogpost. Eigenlijk elke link naar je website vanuit een andere bron is een backlink.
Hoe meer links je hebt, hoe beter
Google kijkt namelijk naar de kwaliteit én kwantiteit van de links die naar jouw website verwijzen. Hoe meer links je hebt, hoe groter de kans is dat je hoger in de zoekresultaten terechtkomt. Google beschouwt namelijk elke link als een ‘stem’ op jouw website. Hoe meer stemmen, hoe groter de kans dat je gevonden wordt.
Waar let Google op bij linkbuilding?
Google heeft een aantal criteria waaraan links moeten voldoen, willen ze meewegen in de beoordeling van jouw website. Zo vindt Google het bijvoorbeeld belangrijk dat links relevant zijn. Een link vanuit een website over tuinmeubelen naar jouw site over hondenvoer is dus minder waardevol dan een link vanuit een website over hondenfokkers.
Daarnaast let Google ook op de reputatie van de website waar jouw backlink vandaan komt. Een backlink vanuit een website met een hoge reputatie (denk aan een grote, bekende site) is meer waard dan een backlink vanuit een kleine, onbekende website.
Tot slot vindt Google het ook belangrijk dat backlinks ‘natuurlijk’ zijn. Een link vanuit een artikel over een bepaald onderwerp is waardevoller dan een backlink die geforceerd in een website hebt geplaatst.
Linkbuilding en SEO
Linkbuilding is dus belangrijk voor je zoekmachineoptimalisatie (SEO). Door relevante en kwalitatief goede backlinks naar je website te krijgen, zorg je ervoor dat je hoger in de zoekresultaten komt te staan. Dit levert meer bezoekers op, en dus mogelijk meer omzet.
Hoe doe je aan linkbuilding?
Er zijn verschillende manieren om backlinks naar je website te krijgen. Een aantal populaire methodes zijn:
- Gastbloggen: het schrijven van een blogpost voor een andere website;
- Linkruil: het uitwisselen van links met een andere website;
- Public relations: het versturen van een persbericht over je website of bedrijf;
- Social media: het plaatsen van content op social media kan ervoor zorgen dat anderen naar je site linken.
De beste manier om links te verkrijgen is eigenlijk gewoon het maken van goede content. Goede content wordt namelijk vaker gedeeld en gelinkt, omdat mensen de content waardevol vinden. Een goede manier om hiermee te starten is door een blog op te zetten en hier regelmatig goede, relevante blogposts op te plaatsen.
Natuurlijk kost linkbuilding tijd en moeite, maar het is wel de moeite waard. Door gebruik te maken van linkbuilding vergroot je namelijk de kans dat je website hoger in de zoekresultaten komt te staan, en dat dit dus meer bezoekers oplevert.
Populariteit van linkbuilding
Linkbuilding betreft tegenwoordig een professionele aangelegenheid. Zo zijn er bedrijven die zich fulltime bezig houden met het verkrijgen van links voor hun klanten. Dit is niet voor niets: linkbuilding is populairder dan ooit.
Dit komt doordat Google steeds beter wordt in het herkennen van ‘spam’ links. Dit zijn backlinks die verkregen zijn door middel van onethische of onnatuurlijke methodes, zoals linkruil. Google ziet deze links steeds vaker als ‘spam’ en negeert ze in zijn beoordeling van websites. Het is dus belangrijk om zoveel mogelijk te linken op een natuurlijke manier. Ook is de kwaliteit en domeinautoriteit erg belangrijk wanneer we het hebben over linkbuilding.
Wat zijn de beste backlinks om te krijgen?
In het kort kunnen we de beste backlinks onderverdelen in drie categorieën:
- Relevante backlinks: Backlinks die verkregen zijn vanuit websites die relevant zijn aan het onderwerp van jouw website. Dit zorgt ervoor dat Google jouw website als relevant beschouwt voor bepaalde zoekwoorden.
- Domeinautoriteit: Backlinks die verkregen zijn vanuit websites met een hoge domeinautoriteit. Dit is een maatstaf die aangeeft hoe relevant en betrouwbaar een website is. Hoe hoger de domeinautoriteit, hoe beter.
- Kwaliteit: Backlinks die verkregen zijn vanuit websites met hoge kwaliteit content. Dit is content die relevant is, uniek is, en waar mensen graag naar linken.
De beste backlinks komen in alle gevallen vanuit echte websites en niet vanaf websites, die alleen opgericht zijn voor linkbuilding. Het moet dus gaan om websites met echte bezoekers. Ook is het belangrijk dat de link natuurlijk overkomt.
Lees ook: Eigen bedrijf starten in online marketing
Mijnzzp.nl