LinkedIn kun je niet alleen privé gebruiken om je netwerk te vergroten en om op zoek te gaan naar een nieuwe baan, je kunt LinkedIn ook zakelijk gebruiken. Het sociale netwerk LinkedIn is de plaats voor jou als ondernemer om je bedrijf te profileren. Je bedrijfsnetwerk kun je met behulp van LinkedIn uitbreiden en je kunt zelfs contact leggen met andere ondernemers en mensen die je nog nooit gesproken hebt. LinkedIn is dus een sociaal netwerk wat jij als ondernemer kunt gebruiken om je bedrijfsnetwerk uit te breiden. Het is mogelijk om een bedrijfsprofiel voor je bedrijf aan te maken op LinkedIn. Het zakelijk gebruiken van LinkedIn kun je doen door onderstaande stappen te doorlopen.
Inhoudsopgave
Zakelijke LinkedIn pagina inrichten
• De omschrijving
• LinkedIn: afbeelding gebruiken
Connecties maken
• LinkedIn: blijf actief
Zorg ervoor dat je online vindbaar bent
Houd je statistieken bij
Zakelijke LinkedIn pagina inrichten
Als ondernemer kun je een zakelijk profiel aanmaken bij LinkedIn. Je kunt dit doen door op de homepagina van LinkedIn op het pictogram ‘werk’ en vervolgens ‘bedrijfspagina’ te klikken. Vervolgens kun je de stappen die worden aangegeven doorlopen zodat jij je zakelijke LinkedIn profiel aan kunt maken. Wel is het belangrijk dat je de stappen goed doorloopt, want in tegenstelling tot andere social mediakanalen zoals Facebook en Instagram, kun je door jou aangemaakte pagina’s op LinkedIn niet zomaar verwijderen. Wanneer je dit hebt gedaan kun je aan de slag met het inrichten van je zakelijke LinkedIn pagina.
De omschrijving
Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat je uniek bent. Door uniek te zijn zorg je ervoor dat zoveel mogelijk mensen jouw zakelijke LinkedIn pagina bezoeken. Het is belangrijk dat jouw zakelijke pagina er echt uitspringt en dat (potentiële) klanten in één oogopslag zien wat jij doet en hoe jij voor hen van toegevoegde waarde kan zijn.
LinkedIn: afbeelding gebruiken
Op je LinkedIn bedrijfspagina kun je ook een afbeelding toevoegen. Je kunt bijvoorbeeld je bedrijfslogo uploaden, maar je kunt ook een foto van jezelf uploaden. Zeker wanneer jij een eenmanszaak hebt, is het uploaden van een foto van jezelf aan te raden. Mensen willen namelijk graag weten wie er nu precies achter het bedrijf zit. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jij als ondernemer een bedrijf hebt met een aantal medewerkers in dienst. Wanneer dit het geval is, is het raadzaam om in je profielfoto je logo te plaatsen en in de omslag een leuke groepsfoto van je personeelsleden te plaatsen.
Een foto van jezelf kan belangrijk zijn omdat mensen vaak wel een naam vergeten, maar niet dat gezicht. Een bekend gezicht zorgt er namelijk in veel gevallen voor dat mensen online contact met je willen leggen. Daarnaast is uitstraling vaak ook van belang waarbij een leuke uitstraling vaak samenhangt met de ‘gunfactor’.
Connecties maken
Mensen uitnodigen op LinkedIn om connectie met jou als ondernemer te maken doe je niet met behulp van je bedrijfsprofiel. Dit doe je met behulp van je persoonlijke profiel. Wanneer jij een connectie met iemand wilt maken is het belangrijk dat je persoonlijk bent in het versturen van je bericht. Verstuur dus niet zomaar een standaard bericht, maar verwijs bijvoorbeeld naar iemand die jullie beide kennen.
Wanneer dit niet van toepassing is, is het belangrijk om uit te leggen waarom jij juist met die persoon een connectie aan wilt gaan. Bovendien is het belangrijk dat je niet meteen je producten of diensten probeert te verkopen op het moment dat jij met iemand in contact wilt komen. Dit kan namelijk averechts werken. Ook is het belangrijk dat je dagelijks even door de lijst met ‘personen die jij misschien kent’ scrolt. Door dit te doen blijf je up-to-date met betrekking tot uitnodigingen die jij wilt versturen of aan wilt nemen.
LinkedIn: blijf actief
Het is belangrijk dat je als ondernemer actief bent op social media. Met een LinkedIn profiel wat niet regelmatig wordt bijgewerkt schep je geen vertrouwen. Dit geldt overigens niet alleen voor LinkedIn, maar ook voor andere social mediakanalen zoals Twitter, Facebook en Instagram. Daarnaast is het ook aan te raden om regelmatig nieuwe content te plaatsen op je zakelijke LinkedIn pagina. Dit zodat de kans op meer volgers voor je bedrijf toeneemt. Daarnaast is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je makkelijk te bereiken bent voor (potentiële) klanten. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door je telefoonnummer of e-mailadres op je zakelijke LinkedIn pagina te plaatsen.
Zorg ervoor dat je online vindbaar bent
Om ervoor te zorgen dat je als ondernemer goed zichtbaar bent zijn er naast het regelmatig plaatsen van content nog een aantal andere zaken die je kunt doen om je online zichtbaarheid te vergroten. Via andere social mediakanalen waarop jij als ondernemer actief bent kun je mensen naar je LinkedIn pagina leiden. Ook kun je jezelf als ondernemer op LinkedIn aansluiten bij groepen die op jouw onderneming van toepassing zijn. Hierdoor kun je je netwerk vergroten en meer kansen voor jezelf als ondernemer creëren.
Daarnaast kun je ook om aanbevelingen vragen aan klanten zodat bezoekers van jouw zakelijke LinkedIn pagina de positieve ervaringen van andere klanten kunnen lezen. Hierdoor wordt de betrouwbaarheid van jou als ondernemer versterkt. Ook kun je zelf aanbevelingen schrijven voor klanten binnen jouw netwerk. Wanneer je bijvoorbeeld regelmatig samenwerkt met een andere ondernemer, kun je op de LinkedIn pagina van deze ondernemer ook je eigen aanbevelingen plaatsen. Hierdoor laat je als ondernemer zien dat je serieus bent in het netwerken en wat je voor anderen kunt betekenen.
Houd je statistieken bij
Ook op LinkedIn is het mogelijk om de statistieken van jouw bedrijfspagina bij te houden. Hierdoor kun je zien welke door jou geplaatste berichten veel gelezen worden, en welke juist niet. Door dit te doen kun je door jou geplaatste content daar waar nodig optimaliseren. Wanneer jij ondernemer bent en graag wilt netwerken, is LinkedIn hiervoor een goede manier. Zeker in deze tijd waarin het niet mogelijk is om allerlei netwerkbijeenkomsten te bezoeken.
Met behulp van een LinkedIn bedrijfspagina kun je je netwerk vergroten en je bedrijf promoten. Hierdoor kun je mogelijk meer opdrachten verkrijgen waardoor de omzet van jouw bedrijf toe zal nemen. Wanneer jij als ondernemer nog geen zakelijk LinkedIn profiel hebt aangemaakt, is het nu het juiste moment om dat te doen.
Mijnzzp.nl