Er zijn voor lokale ondernemers allerlei marketingstrategieën beschikbaar, zoals online marketing, social media marketing en data driven marketing. Het lokale karakter van je bedrijf is echter ook een uitstekend uitgangspunt om lokale marketing toe te passen. Op deze manier bereik je op een gerichte manier de klanten in je omgeving. Lokale marketing is voor uiteenlopende bedrijven geschikt. Bijvoorbeeld voor een bloemenzaak, maar ook voor een lokaal schildersbedrijf of schoonheidssalon.
Inhoudsopgave
• Maak je bedrijf zichtbaar in je buurt
• Voordelen lokale marketing
• Leer je doelgroep kennen
Maak je bedrijf zichtbaar in je buurt
Een belangrijk kenmerk van lokale marketing is ervoor te zorgen dat je in je eigen buurt de zichtbaarheid vergroot. Dit is op meerdere manieren mogelijk. Een simpel voorbeeld is het bezorgen van flyers of folders in de buurt. Offline marketing is een bewezen succesmethode voor de uitvoering van lokale marketing. Het is bijvoorbeeld eveneens een optie om een buurtkrantje te adverteren of een persbericht te laten afdrukken in de lokale krant. Dit is ideaal als je een innovatief product hebt of een nieuw baanbrekend product op de markt brengt. Je kan uiteraard ook adverteren op billboards in de buurt of van andere advertentieruimte gebruikmaken.
Voordelen lokale marketing
Het vergroten van de zichtbaarheid en naamsbekendheid is het halve werk bij lokale marketing. Er bovendien een aantal voordelen waar je van profiteert bij de toepassing van deze marketingstrategie. Denk maar aan hoe snel je opvalt in je omgeving als je er werk van maakt. Hierbij is het ook ideaal om online marketing toe te passen, zoals lokale SEO en het aanmaken van een Google Bedrijfsprofiel. Door je lokaal te tonen in de eigen omgeving vergroot je het vertrouwen bij de bewoners in de buurt. Daarbij is het aan te raden om ervoor te zorgen de vertrouwensband verder te ontwikkelen. Geef bij een eerste aankoop bijvoorbeeld een kortingskaart weg voor de volgende aankoop. Of organiseer met andere ondernemers in de buurt een evenement voor de bewoners.
Leer je doelgroep kennen
In de omgeving van je bedrijf wonen uiteraard uiteenlopende mensen die niet allemaal tot je doelgroep behoren. Daarom is het belangrijk om bij lokale marketing je te verdiepen in de doelgroep. Stel een klanttype vast, maar ook klantwensen en andere belangrijke kenmerken.
Mijnzzp.nl