Een mailfunnel bestaat uit een opeenvolgende serie van mails die je naar potentiële klanten verstuurt. Het is een van de efficiënte manieren om de omzet van je bedrijf te verhogen door meer producten of diensten te verkopen. De mails uit de mailfunnel zijn voorgeprogrammeerd en dus steeds voor nieuwe klanten te gebruiken. De eerste mail uit de serie is te verzenden als je klant bijvoorbeeld een brochure heeft aangevraagd of een download heeft verricht op je website.
Inhoudsopgave
• Brochure versturen
• Verras de klant
• Doe een concreet aanbod
• Sociaal proof mail
• Spreek bezwaren tegen
Brochure versturen
In dit voorbeeld heeft een klant een brochure aangevraagd over je product of dienst. De eerste mail uit de mailfunnel verstuur je met het leveren van de brochure. Daarbij laat je de ontvanger kennismaken met je bedrijf en geef je aan dat je voor vragen altijd bereikbaar bent. Het is dus een redelijk neutrale mail, waarin je de klant op weg helpt en waarbij jouw product of dienst uitkomst biedt.
Verras de klant
Het is altijd prettig om een verrassing te ontvangen waar je wat aan hebt. Zo kan een tweede mail uit de mailfunnel een verrassing bevatten. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om gratis een consult te krijgen of om vrijblijvend een offerte te ontvangen.
Doe een concreet aanbod
In de volgende mail doe je een concreet aanbod en ga je inhoudelijk in op je product of dienst. Uiteraard met de uitnodiging om contact op te nemen, zich in te schrijven voor bijvoorbeeld een cursus of op een andere manier actie te ondernemen.
Sociaal proof mail
Blijft een reactie uit dan stuur je de volgende mail die social proof is, waarbij je de ontvanger kennis laat maken met recensies of reviews van je bedrijf. Neem éénn of twee specifieke klantervaringen op in het bericht en laat ook weten waar de andere beoordelingen te vinden zijn.
Spreek bezwaren tegen
Het is mogelijk dat je nog steeds niets hoort. In de laatste mail van de mailfunnel neem je de eventuele bezwaren weg die een klant nog kan hebben. Benoem de bezwaren en bewijs het tegendeel, zodat alle twijfels die er nog zijn ineens verdwijnen.
Lees ook: Scoor meer sales met trechter marketing
Mijnzzp.nl