Team Mijnzzp

First Party data

First Party data betreft informatie die rechtstreeks van klanten komt. Het zijn gegevens die je als bedrijf verzamelt en bewaart. Dit kan bijvoorbeeld door software die je gebruikt, maar ook door klanten een emailadres te laten opgeven. First Party data leveren een schat aan informatie op over bijvoorbeeld het gedrag, voorkeuren, interacties en aankoopgeschiedenis. Deze informatie is vervolgens te gebruiken om content en advertenties aan te bieden die afgestemd zijn op de betreffende persoon.

Inhoudsopgave
Focus op terugkerende klanten
Verschillende bronnen voor First Party data

Focus op terugkerende klanten

Bij het gebruikmaken van First Party data ligt de focus op terugkerende klanten. Het is niet alleen een goedkope manier om je klanten te behouden, maar levert natuurlijk ook winst op. Wist je dat terugkerende klanten meer uitgeven dan een nieuwe klant?

De klant die informatie heeft gegeven, zoals een emailadres of op basis van interactie, heeft dat gedaan omdat het jouw bedrijf vertrouwt. Vertrouwen vormt natuurlijk een stevig fundament om de relatie verder uit te bouwen. Je kan First Party data onder meer toepassen door klanten via e-mail te benaderen met waardevolle content of met een aanbieding.

Verschillende bronnen voor First Party data

Er zijn verschillende bronnen te onderscheiden om First Party data te verkrijgen. Je website is daar een voorbeeld van. Heb je een webshop dan heb je de beschikking over NAW-gegevens van klanten, maar ook inzicht in het bezoekersgedrag. Het is zelfs mogelijk om acties bij te houden van klanten, zoals wanneer een muisaanwijzer op een afbeelding is geplaatst.

Dergelijke informatie is prima te benutten om een retargeting marketingstrategie toe te passen. Een andere bron is het inlogsysteem beschikbaar te stellen. Door klanten te laten inloggen, heb je de mogelijkheid om inzicht te krijgen in gebruikersinteracties. Dit biedt uitkomst als er geen cookies meer zijn.

E-mailberichten vormen eveneens een belangrijke informatiebron. Je kan bijvoorbeeld de klikfrequenties bijhouden, maar ook inzicht krijgen in het bouncepercentage. Het is tevens mogelijk om na te gaan welke klanten de mail niet geopend hebben. Een telefoonnummer dat door je klant is opgegeven, valt eveneens onder First Party data. Je komt via een WhatsApp bericht of sms rechtstreeks en persoonlijk met je klant in contact. Indien de klant toestemming heeft gegeven om via deze weg benaderd te worden, ben je in elk geval verzekerd van een grote belangstelling voor je bedrijf.

Mijnzzp.nl