Team Mijnzzp

Bedrijf schaalbaar maken

Het schaalbaar maken van je bedrijf is een populaire term, die betrekking heeft op het vergroten van je omzet. Je ontwikkelt daarvoor een visie om aan je bedrijf te werken. Kijk daarvoor simpelweg naar de mogelijkheden die jouw bedrijf biedt en gebruik je creativiteit om een schaalbaar aanbod te creëren. Bekijk onderstaande tips om aan de slag te gaan en je zzp bedrijf schaalbaar te maken.

Inhoudsopgave
1. Breid je verdienmodellen uit
2. Zet volop in op marketing
3. Neem je doelgroep onder de loep

1. Breid je verdienmodellen uit

Ben je een zzp'er met een dienstverlenend aanbod, dan is het interessant om te kijken naar het uitbreiden van verdienmodellen. Ben je bijvoorbeeld een fotograaf, marketingspecialist, copywriter of coach? Breng je kennis en vaardigheden dan over door bijvoorbeeld een online cursus te maken of een e-book op te stellen en deze te verkopen. Het is ook mogelijk om op locatie of training te geven, waar meerdere deelnemers tegelijk aanwezig zijn. Je kan het meteen groots aanpakken, maar bijvoorbeeld ook eerst beginnen met een minicursus. Is er veel belangstelling dan borduur je daar verder op door met het aanbieden van uitgebreidere cursussen. Denk bij creatieve of ambachtelijke beroepen ook aan de optie om workshops te geven, zoals pottenbakken, timmercursus of schildercursus.

2. Zet volop in op marketing

Je kan een perfect verdienmodel hebben bedacht, maar als het aanbod niet zichtbaar is, dan is de weg naar succes nog gesloten. Daarom is het aan te raden om bij het lanceren van een nieuw verdienmodel volop in te zetten op marketing. Voeg bijvoorbeeld content toe op je website, zoals blogs, nieuws en achtergrondartikelen. Gebruik je e-mailbestand om nieuwsbrieven te versturen en zorg dat je zichtbaar en actief aanwezig bent op social media. Denk daarbij niet alleen aan Instagram, maar ook aan X, Facebook, YouTube, TikTok, Snapchat en LinkedIn.

3. Neem je doelgroep onder de loep

Een andere praktische tip om je zzp bedrijf schaalbaar te maken, is door je huidige doelgroep eens onder de loep te nemen. Heb je voornamelijk opdrachtgevers die voor kleine opdrachten zorgen? Het is te overwegen om je horizon te verbreden en te kijken of je niet beter grote opdrachtgevers binnen kan halen. Dat biedt ook mogelijkheden om voor een hoger tarief te werken, zodat je omzet toeneemt.

Mijnzzp.nl