Team Mijnzzp

Marketingtip

Heb je al van edutainment gehoord? Dit is een combinatie van educatie en entertainment en in te zetten als marketingstrategie. Consumenten krijgen een overvloed aan reclame en boodschappen voorgeschoteld. Zelfs zoveel dat een groot deel niet eens meer binnendringt in de hersenen. Je scrolt zelfs vast ook wel eens door filmpjes en berichten op social media zonder dat je de informatie in je opneemt. Als bedrijf wil je de aandacht van bezoekers trekken en de aandacht van kijkers lang vasthouden. Een manier om dat te bereiken is door educatie en entertainment te mixen en er edutainment van te maken.

Inhoudsopgave
Meer succes met edutainment
Voordelen van edutainment
Verhouding educatie en entertainment

Meer succes met edutainment

Edutainment is een krachtig middel die eenvoudig in te passen is in je marketingstrategie. Het doel van edutainment is om een inhoudelijke (educatieve) boodschap te combineren met een vorm van entertainment. Dit zorgt ervoor dat bezoekers eerder geneigd zijn om bijvoorbeeld een video te bekijken, maar vooral ook uitkijken. Hiermee leg je een goede basis om uiteindelijk meer succes met conversies te realiseren. Je boodschap blijft namelijk hangen, zodat je de bekendheid met je product, dienst, merk of bedrijf vergroot. Daarmee plant je ook direct een zaadje van het begin van betrokkenheid.

Voordelen van edutainment

Een groot voordeel van edutainment is dat je kijkers informeert, boeit en vermaak biedt. Dit vergroot de aantrekkingskracht van je product. Bovendien is de kans groot dat kijkers je gaan volgen en je een loyaliteitsband opbouwt. Een ander voordeel van edutainment is dat je met educatie ofwel de inhoudelijke boodschap laat zien dat je een expert bent. Dit is weer ideaal om je bedrijf als autoriteit neer te zetten. Verder is het aspect van entertainment natuurlijk perfect om te laten zien dat je creatief bent en inspiratie biedt.

Verhouding educatie en entertainment

Begin je met edutainment dan is het wel belangrijk om voor een goed evenwicht te zorgen. Het entertainmentgehalte moet niet de overhand krijgen, maar juist op een subtiele manier naar voren worden gebracht. Leg de nadruk dan ook op de inhoudelijke boodschap en verpak deze op een entertainende manier. Je kan afhankelijk van de boodschap bijvoorbeeld een verhouding van 70% educatie en 30% entertainment aanhouden of in een verhouding van 80% tot 20%.

Mijnzzp.nl