Kleine ondernemers hebben doorgaans minder budget beschikbaar voor marketing in vergelijking met grote bedrijven. Dat betekent niet dat er voor de kleinere ondernemers geen mogelijkheden zijn om marketingtechnieken toe te passen. Er zijn namelijk allerlei opties om marketingstrategieën in te zetten waar geen groot budget voor nodig is. Bekijk de onderstaande marketingtips maar eens.
Inhoudsopgave
• Social media gebruiken
• Storytelling voor de persoonlijke noot
Lokaal of regionaal de aandacht trekken
• Netwerken blijft belangrijk
Social media gebruiken
Er zijn nog altijd kleine ondernemers die social media links laten liggen. Dat is echt een gemiste kans, want social media is een perfect marketingplatform. Het is alleen belangrijk om na te gaan waar de doelgroep zit om daar vervolgens actief te zijn. Dat kan op Facebook zijn, maar ook op Instagram en op Twitter. Ook YouTube is een groot platform dat niet alleen als social media kanaal functioneert, maar ook als zoekmachine. Vergeet ook LinkedIn niet als zakelijk sociaal platform.
Storytelling voor de persoonlijke noot
Als er één ding is dat mensen aanspreekt, is het wel de persoonlijk noot bij een verhaal. Het is niet voor niets dat storytelling heel populair is om in te zetten. Achter elk product of dienst zit een verhaal en het is de bedoeling om dat verhaal op aansprekende manier op de doelgroep over te brengen.
Lokaal of regionaal de aandacht trekken
Er zijn veel kleine ondernemers die alleen lokaal of regionaal actief zijn. Deze ondernemers kunnen zich in het eigen gebied in de kijker spelen. Dat kan onder meer online door de website voor de zoekmachine met lokale SEO te optimaliseren. Het is ook mogelijk om op een ouderwetse manier in de lokale of regionale krant te adverteren. Of om een keer een folder op lokaal niveau te verspreiden. Ook voor kleine ondernemers zijn er voldoende reclamemogelijkheden.
Netwerken blijft belangrijk
Het is zeker voor kleine ondernemers, maar ook voor startende ondernemers van belang een netwerk op te bouwen. Dat gaat niet vanzelf en kost tijd. Het is bijvoorbeeld mogelijk om netwerkbijeenkomsten te bezoeken. Of om een keer een leverancier op de zaak uit te nodigen om over een samenwerking te praten. Kijk ook of er voor de specifieke branche bepaalde bijeenkomsten zijn, zoals beurzen of evenementen om daar met het eigen bedrijf aan deel te nemen.
Lees ook ons artikel: succesvolle marketingstrategie met laag budget
Mijnzzp.nl