Door meer autoriteit op te bouwen voor jouw website of blogpagina, ziet de zoekmachine jouw site als relevanter en kom je dus hoger in de zoekresultaten te staan. Hierdoor is het opbouwen van je authority een belangrijk onderdeel van je Search Engine Optimization (SEO) strategie. Maar waarom is het belangrijk om authority op te bouwen? En hoe pak je dit precies aan? Lees snel verder om meer te weten te komen over het belang van contentmarketing, linkbuilding, gastbloggen en meer zodat jij hoger scoort in Google.
Inhoudsopgave
De 3 pijlers van SEO
Autoriteit en het inzetten van contentmarketing
Hoe bouw je jouw autoriteitsscore op?
Kies voor optimale ankerteksten
• De voordelen van betaalde blogs plaatsen op andere websites
De 3 pijlers van SEO
Laten we allereerst stilstaan bij de 3 SEO-pijlers: techniek, content en autoriteit. Om ervoor te zorgen dat jouw website zo hoog mogelijk uitkomt in de zoekresultaten, moet de techniek van je site staan als een huis, moet de structuur van je webpagina's goed in elkaar zitten en dienen alle teksten te zijn geoptimaliseerd op relevante zoektermen. Daarbij moet je de juiste uitgaande en inkomende linkstructuur hebben. Zit dit allemaal wel goed, maar sta je toch ver onder jouw concurrenten? Dan hebben jouw concurrenten vaak die voorsprong gekregen doordat ze hoger scoren met de domain rating, wat onder andere te maken heeft met de linkstructuur.
Op het moment dat de techniek, structuur en content van je website op orde is, is het tijd om je focus te verschuiven naar het opbouwen van meer autoriteit. Je kunt de crawler van de zoekmachines namelijk pas overtuigen dat jouw pagina op nummer 1 thuishoort wanneer je op alle onderdelen goed scoort. Eén plekje omhoog kan je al tientallen extra bezoekers en leads of meer conversie opleveren.
Autoriteit en het inzetten van contentmarketing
Om ervoor te zorgen dat er mensen op je site komen, is het belangrijk om te bloggen en over onderwerpen te schrijven waar mensen naar op zoek zijn. Plaats deze blogs niet alleen op je site, maar ook op je social mediakanalen. Daarnaast werkt het voor veel ondernemers erg goed om te gastbloggen. Hierbij plaats je de door jou geschreven blogs op andere websites dan jouw eigen site. Deze sites hebben doorgaans andere bezoekers dan je eigen website, waardoor je zo eenvoudig een diversere doelgroep bereikt.
Wanneer een lezer op zoek is naar meer informatie met betrekking tot een specifiek onderwerp, kunnen de bezoekers via de gastblog doorklikken naar jouw site. Een bijkomend voordeel is dat deze link van de blogwebsite naar je eigen site, door de zoekmachines wordt gezien als een bevestiging van jouw deskundigheid. Als ondernemer moet jij de focus leggen op relevante content voor jouw doelgroep en weten hoe je ze het beste kunt helpen met de juiste informatie op het juiste moment. Een goede contentmarketing strategie bestaat uit het identificeren van de juiste zoekwoorden, het vinden van de juiste partners en platformen en het aanspreken van jouw doelgroep.
Hoe bouw je jouw autoriteitsscore op?
Er zijn verschillende manieren waarop je de autoriteitsscore van jouw site kunt verbeteren. Het komt er op neer dat je relevante en betrouwbare sites nodig hebt die linken naar jouw webpagina's of artikelen. Dit zijn 7 tips en mogelijkheden waarmee je anderen naar jouw site laat linken, wat een vorm is van (gratis) reclame.
- Doe concurrentieonderzoek: er zijn diverse tools waarmee je onderzoek kunt doen naar de websites die linken naar de websites van een aantal van je concurrenten, zoals Moz. Wellicht vinden deze websites het ook interessant om te linken naar jouw product of dienst.
- Verstuur persberichten: als je een interessant artikel hebt geschreven, is het versturen van een persbericht een eenvoudige manier om dit onder de aandacht te krijgen. Het moet in dit geval wel gaan om iets nieuwswaardigs dat gebeurt binnen je bedrijf.
- Zet influencers in: influencer marketing kan goed helpen wanneer je een jonger publiek aan wilt spreken. De influencer kan onder andere reclame voor je maken in een blog of vlog.
- Ga een samenwerking aan: vraag jouw leveranciers, klanten of andere partners om een linkje naar jouw site. Andersom kun je ook een linkje naar hun site plaatsen.
- Ga gastbloggen: wanneer je een gastblog schrijft heb je zelf in de hand wat je schrijft over jouw product of dienst. Zorg ervoor dat je de blogpost laat plaatsen op een site die raakvlak heeft met jouw diensten of producten.
- Ga op zoek naar brand mentions: het kan zijn dat andere websites jouw bedrijfsnaam noemen zonder dat ze naar je site linken. Dit biedt mogelijkheden. Deze personen kun je aanspreken en verzoeken om een link te plaatsen. Belangrijk: dit moet een dofollow-link zijn om opgepikt te kunnen worden door Google.
- Fix kapotte links: dit is een essentieel onderdeel van je linkbuilding. Vaak zijn er websites die nog verwijzen naar een oud domein of naar artikelen van pagina's die niet langer bestaan. De waarde van de link daalt en dit kan zelfs schadelijk zijn voor je authority.
Kies voor optimale ankerteksten
De zoekmachines wil er zeker van zijn dat een persoon daadwerkelijk vindt wat hij zoekt wanneer hij wordt doorgestuurd. Om dit in te kunnen schatten, gebruikt de zoekmachine niet alleen de content op jouw eigen site, maar kijkt deze ook naar hoe andere websites over je praten. Dit wil zeggen dat niet alleen de kwaliteit van de backlink belangrijk is, maar ook de manier waarop je site in de link wordt genoemd. De tekst waarop een link wordt geplaatst heet de ankertekst. Een optimaal ankertekst profiel bestaat uit 3 onderdelen:
- Merknaam
- ‘Natuurlijke’ ankerteksten
- Gerichte ankerteksten
Voor het opbouwen van authority is het allereerst belangrijk dat een groot deel van de links die naar jouw bedrijf verwijzen bestaan uit je merknaam of bedrijfsnaam. Daarbij moet de link natuurlijk overkomen. Ook een nietszeggende ankertekst zoals 'klik hier' of 'meer informatie' geeft niet weer waar de link naartoe verwijst.
De voordelen van betaalde blogs plaatsen op andere websites
Het plaatsen van betaalde blogs op andere websites kunnen jou helpen om je conversie te verhogen. Deze vorm van marketing zorgt ervoor dat jij zelf in de hand hebt welke informatie er over jouw bedrijf wordt geplaatst. Ook kun je er zelf voor zorgen dat de backlinks optimaal in elkaar zitten wanneer je de tekst zelf hebt geschreven. Op deze manier kun je zowel business-to-business als business-to-consumer leads behalen.
Maak altijd afspraken over het aantal links dat in een bepaald artikel wordt geplaatst. Wanneer je een linkje krijgt van een artikel waar nog 10 andere links in staan, ontvang je slechts een tiende van de totale linkwaarde.
Mijnzzp.nl