Pinterest is een online creatieve zoekmachine die vaak gebruikt wordt als inspiratiebron. Het is dan ook zeker aan te raden om te starten met Pinterest wanneer je graag je online zichtbaarheid en vindbaarheid wil vergroten. Bovendien kun je met behulp van Pinterest je naamsbekendheid vergroten en ervoor zorgen dat het conversiepercentage van je onderneming toeneemt. Pinterest is binnen bepaalde doelgroepen behoorlijk populair te noemen. Lang niet alle ondernemers hebben nog de mogelijkheden van Pinterest ontdekt.
Inhoudsopgave
Wat is Pinterest nu precies?
Starten met Pinterest
• Structuur Pinterest opzetten
• Je borden optimaliseren
Omslagfoto van een bord maken
Borden bewerken Pinterest
• Pinterest is een creatief platform
Wat is Pinterest nu precies?
Pinterest is een leverancier van gratis producten. Hierbij kun je denken aan SEO, inspiratie, zichtbaarheid en informatie. Dit platform is geschikt voor elk bedrijf of organisatie. De makers van Pinterest omschrijven het platform als virtueel prikbord. Op het platform kun je borden aanmaken die je vol kunt prikken met eigen afbeeldingen of met links naar jouw website die mogelijk interessant kunnen zijn voor jouw doelgroep. Zo kun je bijvoorbeeld op Pinterest een link plaatsen naar een door jou geschreven blog.
Daarnaast kun je ook borden aanmaken met links of afbeeldingen van anderen die jou interessant lijken en welke relevant kunnen zijn voor jouw doelgroep. Ook kun je gebruikers van Pinterest (pinners) gaan volgen die voor jou interessante content plaatsen. Pinterest kun je inzetten als online marketing tool, maar het is geen social media platform zoals Facebook en Instagram. Dit omdat er geen interactie via Pinterest mogelijk is in de vorm van het sturen van berichtjes of het geven van likes.
Starten met Pinterest
Omdat het gebruik van Pinterest momenteel steeds meer toeneemt, is het raadzaam om als ondernemer jezelf ook eens te verdiepen in Pinterest. Je kunt gemakkelijk een zakelijk Pinterest account aanmaken zodat je kunt starten met het aanmaken van verschillende borden en deze te vullen met pins. Pins is de benaming voor de content die gedeeld wordt op Pinterest. Een collectie van pins over hetzelfde onderwerp wordt een prikbord genoemd. Je kunt verschillende borden aanmaken, waarbij het verstandig is om niet alle pins op hetzelfde prikbord te plaatsen. Voor elk onderwerp wat je wil gebruiken is het raadzaam om een ander bord aan te maken.
Structuur Pinterest opzetten
Het is belangrijk om van tevoren goed na te denken over de structuur die je aan het bord wil geven. Je kunt bijvoorbeeld een bord aanmaken voor verschillende soorten producten die jij verkoopt via je webshop. Maar wanneer je de eigenaar van een eigen psychologiepraktijk bent, is het raadzamer om borden aan te maken voor verschillende type cliënten. Zo kun je bijvoorbeeld een bord aan maken voor persoonlijkheidsstoornissen, maar ook een bord voor angstklachten. Wanneer je de structuur van je borden hebt bedacht, kun je aan de slag met verschillende soorten categorieën. Hierbij is het belangrijk dat je de juiste trefwoorden gebruikt die duidelijk en herkenbaar zijn voor jouw doelgroep en daarbij dus je ideale klant. Dit zorgt namelijk voor meer online zichtbaarheid. Wanneer je dit gedaan hebt, kun je aan de slag met het optimaliseren van je borden.
Je borden optimaliseren
Ook bij het gebruik van Pinterest kun je ervoor zorgen dat je beter gevonden wordt in Google. Dit wordt ook wel SEO of zoekmachine optimalisatie genoemd. Hierbij is het belangrijk dat je gebruikmaakt van de juiste zoekwoorden. Door dit te doen, zorg je ervoor dat je pin goed gevonden wordt. Op Pinterest zijn er drie manieren voor het toevoegen van de juiste zoekwoorden. Je kunt dit doen in je gebruikersnaam, je je bedrijfsnaam en je biografie. Er is namelijk meer dan genoeg ruimte voor het toevoegen van extra zoekwoorden in het veld waarin je je bedrijfsnaam invult. Vervolgens is het belangrijk dat je de door jou gemaakte borden voorziet van een titel. Ook deze titel beïnvloedt de zichtbaarheid van je bord.
Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat de titel die jij aan je pins geeft kort en bondig is. Het is belangrijk dat je elke pin een titel geeft die de zoekwoorden bevat waarop jouw ideale klant zoekt. De titel moet pakkend zijn en bovendien ook de lading van de pin dekken. Dit geldt niet alleen voor je pins, maar natuurlijk ook voor de beschrijving die jij je borden geeft. Ook bij het maken van de beschrijvingen van je prikborden is het belangrijk dat je gebruikmaakt van de juiste zoekwoorden. Hoe specifieker de trefwoorden zijn die je gebruikt hoe beter het is voor je online zichtbaarheid. Je wil namelijk niet alleen dat de door jou gemaakte borden en pins op Pinterest gevonden worden, maar natuurlijk ook daarbuiten.
Je kunt zowel van Nederlandse als Engelse zoekwoorden gebruikmaken, maar het is belangrijk dat je duidelijk voor ogen hebt wie jouw ideale klant is. Wanneer jouw ideale klant enkel uit Nederland komt is het beter om dan ook enkel Nederlandse zoekwoorden te gebruiken. Nu je weet hoe je de door jou gemaakte borden en pins kunt optimaliseren is het belangrijk dat je zorgt voor een mooie omslagfoto van je bord.
Omslagfoto van een bord maken
Alle gebruikers van Pinterest krijgen altijd de eerste vijf borden te zien. Dit is dan ook eveneens de eerste indruk die gebruikers krijgen. De eerste indruk is dan ook de belangrijkste indruk. Om ervoor te zorgen dat je een onvergetelijke indruk achterlaat bij jouw doelgroep kun je gebruikmaken van omslagfoto’s van je borden. Bij het maken van een omslagfoto is het belangrijk dat je de juiste kleuren gebruikt. Je kunt bijvoorbeeld de kleuren gebruiken die je ook hebt gebruikt bij het creëren van je huisstijl.
Nu je eenmaal gestart bent met het gebruiken van Pinterest als ondernemer is het belangrijk dat je de door jou gemaakte borden zo nu en dan bewerkt. Je kunt bijvoorbeeld op zijn tijd iets veranderen aan de titel, de beschrijving of de categorie. Ook is het leuk om zo nu en dan eens te wisselen van omslagfoto.
Borden bewerken Pinterest
De door jou gemaakte borden kun je altijd bewerken. Misschien kom je er na verloop van tijd wel achter dat een andere titel misschien beter past bij een bepaalde pin. Of dat je erachter komt dat het gebruiken van andere zoekwoorden meer resultaten oplevert. Naast het bewerken van je borden kun je ook je borden uitlichten. Dit wil zeggen dat je jouw belangrijkste borden meer onder de aandacht brengt. Je kunt maximaal vijf borden uitlichten. Wanneer je dan bijvoorbeeld 7 borden hebt gemaakt, kun je bijvoorbeeld drie borden uitlichten. Hiermee creëer je een leuk en dynamisch effect. Ook kun je de door jou gemaakte borden verbergen.
Niet alles wat je plaatst op Pinterest hoeft altijd zichtbaar te zijn voor iedereen. Wanneer je ervoor kiest om een specifiek bord te verbergen, kunnen alleen jij en de mensen die je hiervoor uitnodigt, dat verborgen bord zien. De door jou verborgen borden of pins worden dan ook niet langer weergegeven in de zoekresultaten van Pinterest.
Pinterest is een creatief platform
Pinterest is een creatief platform wat een bijdrage kan leveren aan meer online zichtbaarheid van jouw onderneming. Dit is dan ook de reden waarom steeds meer ondernemers Pinterest gaan gebruiken. Eerder werd Pinterest vaak ingezet voor het opdoen van leuke, creatieve ideeën, maar tegenwoordig wordt Pinterest ook steeds meer ingezet als online marketingmiddel. Naast Facebook en Instagram is Pinterest dan ook zeker een goed platform wat aan te raden is voor het creëren van meer naamsbekendheid en online zichtbaarheid.
Mijnzzp.nl