Er zijn ondernemers die jaren achtereen zich met dezelfde bedrijfsactiviteit bezighouden en er zijn ondernemers die innovatiever en avontuurlijk zijn. Voor deze laatste groep ondernemers liggen er altijd kansen om nieuwe groeimarkten te ontdekken. Dat kan om het introduceren van een nieuw verdienmodel gaan, maar ook om je op een heel ander terrein te begeven en echt in een groeimarkt te springen. Zo is er onder meer sprake van een opkomende markt op het gebied van halal producten en islamdiensten. Er zijn tegenwoordig steeds meer ondernemers die zich richten op de islamitische markt. Ook steeds meer supermarkten verkopen bijvoorbeeld islamitische producten.
Inhoudsopgave
Islamitische producten en diensten
• Inspelen op nieuwe groeimarkt
• Klein of groot beginnen
Islamitische producten en diensten
Er is sprake van een wereldwijde groeimarkt als het gaat om islamitische producten en diensten. Aangezien er in Nederland al rond een miljoen moslims wonen, biedt dat een uitgelezen kans om te profiteren van deze nieuwe groeimarkt. Het is bovendien niet zo dat er uitsluitend moslims gebruikmaken van islamitische producten en diensten. Er zijn steeds meer consumenten met een niet-islamitische achtergrond die islamitische producten kopen. Denk maar aan een halal slager die een uitgebreid productenaanbod heeft of aan een islamitische supermarkt.
Inspelen op nieuwe groeimarkt
In vrijwel elke grote stad in Nederland zijn er islamitische winkels te vinden, maar er zijn ook op andere gebieden mogelijkheden om op deze nieuwe groeimarkt in te spelen. Bijvoorbeeld met het starten van een reisbureau dat uitsluitend halal vakanties aanbiedt, zoals naar accommodaties waar er een gebedsruimte aanwezig is en waar bepaalde faciliteiten voor mannen en vrouwen gescheiden zijn.
Een andere nieuwe groeimarkt heeft betrekking op de vergrijzing binnen de islamitische gemeenschap. Er is doorgaans sprake van een andere behoefte aan zorg, waarbij het geloof en de cultuur natuurlijk een belangrijke rol spelen. Zo zijn er nog veel meer nieuwe groeimarkten te ontdekken, zoals het openen van een webshop om halal cosmetica te verkopen.
Klein of groot beginnen
Wil je als ondernemer niet helemaal het roer omgooien, maar wel meeprofiteren van een nieuwe groeimarkt? In het voorbeeld van de islamitische groeimarkt geldt dat je mee kan bewegen en naar keuze klein of groot begint. Het is bijvoorbeeld ook interessant om je marketingacties te richten op moslims, zoals aan het einde van de ramadan. Het Suikerfeest leent zich perfect om met een speciale marketingactie deze doelgroep te bereiken.
Mijnzzp.nl