De prijzen stijgen nog steeds, zoals van brandstof, gas en elektriciteit. Daarom is het aan te raden om mee te gaan met deze algemene trend en je voor te bereiden op het verhogen van de prijzen van je producten of diensten. Daar komen een aantal handige tips bij van pas en die vind je hier.
Inhoudsopgave
• Maak gebruik van de prijsindex van CBS
• Varieer in prijs en winstmarge
• Speel in op het brein
Maak gebruik van de prijsindex van CBS
Het indexeren van prijzen is heel gebruikelijk en het is gemakkelijk om voor een prijsverhoging de prijsindex te volgen. Je kan hiervoor de prijsindex van het Centraal Bureau voor de Statistiek gebruiken. Een veelgebruikte methode is daarbij de Consumentenprijsindex te volgen en op basis daarvan de prijs aan te passen. Het CBS meet hier de inflatie namelijk mee. Lever je diensten in plaats van producten? Er is ook een speciale Dienstenprijsindex beschikbaar om gebruik van te maken. Mocht je producten inkopen dan is het handig om bij de Autoriteit Consument & Markt de adviesprijscheck voor winkels te bekijken en als hulpmiddel te gebruiken.
Varieer in prijs en winstmarge
Een andere tip om nieuwe prijzen vast te stellen, heeft betrekking op het aanbrengen van variatie in prijzen en in de winstmarge. Er zijn voor wat dat laatste betreft nu eenmaal producten waar de winstmarge hoger op ligt en daar wil je meer van verkopen. Bij de variatie in prijzen kan je onder meer rekening houden met de wensen van de klant. Is het de bedoeling dat je een spoedklus aanneemt? Dan mag je gerust een hogere tarief hanteren en dat geldt ook voor opdrachten die je in het weekend moet uitvoeren. Bij producten heb je de mogelijkheid om andere prijzen te hanteren als je bijvoorbeeld ook maatwerk aanbiedt.
Speel in op het brein
Het brein is gevoelig voor bepaalde informatie. Het is niet voor niets dat neuromarketing van groot belang is in de commerciële wereld. Bij het bepalen van nieuwe prijzen houd je daar dan ook rekening mee. Bijvoorbeeld door met prijspsychologie rekening te houden en geen rond getal aan te houden, maar bijvoorbeeld van 50 euro, 49,99 euro te maken. Heb je een restaurant? Houd het euroteken dan maar eens weg bij de nieuwe prijzen voor de gerechten. Dit zie je steeds vaker en heeft ook met prijspsychologie te maken.
Mijnzzp.nl