Je bent, eigenlijk, pas ondernemer op het moment dat jij een factuur stuurt en je klant deze betaalt. Je hebt dan geld verdiend dat je weer in je onderneming kunt stoppen, waar je de huur van je bedrijfsruimte mee kunt betalen en dat je in staat stelt om nieuwe voorraden in te slaan en, ook niet onbelangrijk, jezelf te betalen. Maar dan moet je wel a) klanten hebben die b) ook nog betalen.
Hoe voorkom je dat je geld misloopt?
Je hebt tijd en geld geïnvesteerd in het product of de dienst die je je klant hebt geleverd. Je klant is tevreden, maar betaling blijft uit. De wettelijke betalingstermijn van 30 dagen is inmiddels ruimschoots overschreden en dus wordt het tijd om een herinnering te sturen. Veel mensen voelen hier een soort gêne bij, alsof je bedelt om geld. Maar dat is natuurlijk niet het geval. Jij hebt een product of dienst geleverd en daarvoor wil je gewoon je geld hebben. Simpel. Nu kun je direct gaan dreigen met een deurwaarder of incassobureau, maar in veel gevallen berust het niet (op tijd) betalen van een factuur op een misverstand. Het is dan beter om even te bellen: vraag of de factuur in goede orde is ontvangen en wanneer je de betaling mag verwachten. De kans is heel groot dat je dan al heel snel de betaling én excuses binnen hebt. Maar wat nu als dat niet zo is
Wat als een klant niet betaalt voor afgenomen diensten en/of producten?
Dan kun je, na een aantal herinneringen, telefoontjes en misschien zelfs een aangetekende brief, een incassobureau in de arm nemen. Maar is voorkomen niet veel beter dan genezen? Er zijn veel verzekeringen die je kunt/moet afsluiten als startende ondernemer en een kredietverzekering is er daar zeker één van. Je weet dan zeker dat iedere factuur betaald wordt. Je bent daar dan immers voor verzekerd.
Nog meer voordelen van een kredietverzekering
Behalve de bovenstaande belangrijke voordelen zijn er zijn nog meer voordelen te benoemen van een kredietverzekering. Zo kun je bij deze verzekering de kredietwaardigheid van een potentiële klant laten controleren. Kan de klant zich jouw diensten en producten wel veroorloven? Het is hier wel altijd belangrijk dat je klant een bedrijf heeft. Particuliere transacties vallen niet onder deze verzekering.
Je kunt op krediet leveren aan klanten. Zij kunnen dan alvast jouw producten en/of diensten afnemen en de betaling volgt dan vanzelf. Dit kan je een flinke voorsprong geven op de concurrentie. Jij kunt dit risico nemen waar anderen dat niet kunnen of durven!
In samenwerking met allianz
Mijnzzp.nl