Ongeveer de helft van alle Nederlandse gezinnen kiest er voor om een rechtsbijstandverzekering af te sluiten. Dit terwijl amper één op vijf bedrijven de zakelijke variant afsluit. Dit zegt natuurlijk op zich nog niets over de zzp'ers. Meer uitgebreid onderzoek heeft echter aangetoond dat dit aantal bij zzp'ers zomaar even nog lager is gelegen, namelijk op slechts 17 procent. Voor ondernemers geldt dus duidelijk dat ze de mogelijke juridische risico's die ze lopen nog steeds zeer vaak onderschatten.
Minimaal één juridisch geschil over een periode van 5 jaar
We kunnen vandaag de dag vaststellen dat er op steeds meer terreinen sprake is van regulering. Deze regulering wordt doorgevoerd door de Nederlandse overheid en wordt niet alleen gedetailleerder, maar daardoor ook complexer. Het belang van recht en regels neemt stelselmatig toe. Dit met als doel om ervoor te zorgen dat onze samenleving ook over een rechtvaardiger karakter komt te beschikken. Dit gezegd hebbende is het zo dat de complexiteit van wet- en regelgeving er vandaag de dag ook voor zorgt dat er meer spanning en verwarring ontstaat. Dit kan niet alleen worden opgemerkt bij de consumenten, maar zeker ook bij de bedrijven.
Onderzoek heeft aangetoond dat het merendeel van de ondernemers binnen een tijdspanne van vijf jaar te maken krijgen met ten minste één juridisch geschil. Dit gezegd hebbende spreekt het voor zich dat de kostenposten bij de verschillende geschillen uiteraard niet altijd even groot zijn. Toch kan een dergelijk geschil ervoor zorgen dat je al snel wordt geconfronteerd met aanzienlijke kosten die niet zomaar in één, twee, drie te betalen zijn.
Contractuele geschillen
Maar liefst één derde van alle zakelijke geschillen die optreden waar zzp'ers mee worden geconfronteerd zijn zogenaamde contractuele geschillen. Het kan hierbij gaan om de meest uiteenlopende zaken. In eerste instantie kan je op dit vlak denken aan incassozaken. Misschien ben jijzelf wel te laat geweest met het betalen van een bepaalde factuur of is er sprake van een wanbetaler voor jouw onderneming. In dat geval spreekt het voor zich dat de tussenkomst vereist kan zijn van een derde partij. In dit geval gaat het dan om een incassokantoor. De kosten die hiermee gepaard gaan vallen onder de contractuele geschillen. Andere contractuele geschillen waarmee je kan worden geconfronteerd als zzp'er zijn:
- Overeenkomsten gemaakt met een andere zzp'er of onderneming;
- De aanneming van werk;
- Opdracht zakelijke geschillen;
- De inkoop van handelsgoederen;
Net omwille van het feit dat er in principe geen enkele onderneming of zzp’er is gevrijwaard van bovenstaande juridische geschillen of problemen is het zo dat het afsluiten van een zakelijke rechtsbijstandverzekering hiervoor beslist geen overbodige luxe is.
Zijn er nog andere geschillen waarmee je kan worden geconfronteerd?
Ondanks het feit dat één derde van de geschillen dus contractuele geschillen zijn is het zo dat je als zzp’er ook nog met andere geschillen kan worden geconfronteerd. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het verkeersrecht. Tijdens het uitvoeren van een zakelijke rit kan je namelijk betrokken raken in een ongeval met alle gevolgen van dien. Ook huurgeschillen zijn geschillen waar heel wat zzp’ers op een zeker ogenblik mee af te rekenen krijgen. Hoe dan ook mag het duidelijk zijn, het loont zeker de moeite om even na te denken over het afsluiten van een zakelijke rechtsbijstandverzekering. Zo hoef je de mogelijke juridische kosten waarmee je kan worden geconfronteerd immers niet volledig uit eigen portefeuille te betalen.
Mijnzzp.nl