Social media zijn erg populair en steeds meer startende ondernemers krijgen dat ook in de gaten. Veel bedrijven lopen kansen, en dus inkomsten, mis omdat ze social media niet op de juiste manier toepassen of onvoldoende tijd hebben om zich te verdiepen in goede social media. Weet jij alles op het gebied van social media? Doe dan mee en start je eigen Social Media Marketing Agency (SMMA) of Social Media Marketing Bureau (SMMB) en help deze ondernemers. Een eigen bedrijf starten als Social Media Marketing Agency is vandaag de dag redelijk populair te noemen. Wat is precies een SMMA of SMMB en wat komt er allemaal bij kijken om zelf een Social Media Marketing Bureau te starten? Wij zetten de belangrijkste tips en trucs voor je op een rijtje.
Een social media marketing agency is voornamelijk gespecialiseerd in het helpen van andere ondernemers met hun online marketing. Het is dan ook een specifieke vorm van online marketing. Iedereen kan een SMMB starten en zich richten op het binnenhalen van potentiële klanten. Vanzelfsprekend is een goede voorbereiding wel belangrijk. Met een goede voorbereiding kun je sneller potentiële klanten binnenhalen. Het is vooral belangrijk om je op de juiste doelgroep te richten met je media marketing agency.
Inhoudsopgave
Wat is een SMMA of SMMB?
• Social media advertenties inzetten
Social media marketing agency starten
• 1. Zorg dat je alles weet van social media
• 2. Kies je doelgroep
• 3. Werk met pakketten
• 4. Deel je resultaten
• 5. Groei mee met de markt
Inkomen verdienen met een SMMA of SMMB
• Liever een eigen online-marketingbureau starten?
Populariteit van een SMMA of SMMB
Masterclass volgen?
• Is het verstandig om een SMMB te starten?
• Begin klein en laat je bedrijf langzaam groeien
Wat is een SMMA of SMMB?
SMMA staat voor Social Media Marketing Agency en SMMB staat voor Social Media Marketing Bureau. Het verschil? SMMA is de Engelse term voor SMMB. Dat is het enige verschil, voor de rest is het gewoon hetzelfde. Als SMMA neem je de complete social media marketing van bedrijven over. Van het opzetten van de social media strategie, het schrijven van social media reclameteksten, het opstellen van betaalde advertenties, tot het bedenken van manieren om nog meer followers en engagement te creëren. Op deze manier kunnen de bedrijven, jouw klanten, zich concentreren op de primaire activiteiten van hun bedrijf. Ondernemers geven jou geld om hun social media te doen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het plaatsen van facebook advertenties of op Instagram.
Social media advertenties inzetten
Het inzetten van social media advertenties is een effectieve manier om de juiste doelgroep aan te spreken. Het binnenhalen van leads kun je bijvoorbeeld doen door binnenhalen van een e-mailadres en deze vervolgens aan de mail funnel toevoegen. Op deze manier kun je het aantal klanten langzaam laten groeien. Het binnenhalen van de eerste klant is overigens niet makkelijk en zal om veel doorzettingsvermogen vragen. Daarnaast moet je ook beschikken over voldoende kennis van social media advertenties. Het simpelweg online zetten van advertenties is meestal niet effectief. Je zult dus eerst onderzoek moeten uitvoeren om de beste resultaten te kunnen behalen.
Social media marketing agency starten
Omdat steeds meer bedrijven starten met social media marketing en de vraag naar externe specialisten toeneemt, is het als snel interessant om een SMMA te starten. Een goede online marketeer kan grote waarde hebben voor externe bedrijven. Overweeg jij dit? Lees dan zeker de volgende vijf belangrijke tips:
1. Zorg dat je alles weet van social media
Voordat je start, is het belangrijk dat je goed thuis bent in social media marketing. Je moet genoeg kennis hebben van de verschillende social media kanalen en weten hoe hun advertentie-opties werken. Pas dan kun je jezelf naar bedrijven profileren als specialist. Het is belangrijk om je te richten op de lange termijn en daarom is het bijblijven belangrijk. Het is belangrijk om jezelf online te promoten als startende SMMB. Mt andere woorden zul je zelf ook online reclame moeten maken.
2. Kies je doelgroep
Social media zijn zeker niet voor elk bedrijf een vereiste. Je moet dus op zoek gaan naar een markt of een doelgroep met potentie. Dit kunnen bijvoorbeeld kleine ondernemers zijn die willen starten met social media. Denk bijvoorbeeld aan een lokale tandarts of aan een groenteboer. Dit zijn vaak ondernemers die zich onvoldoende online profileren. Het binnenhalen van nieuwe klanten werkt eenvoudiger wanneer je doelgericht te werk gaat.
3. Werk met pakketten
Social media is een brede term. Er zijn veel verschillende social media kanalen. En lang niet alle kanalen zijn interessant voor elk bedrijf. Het is dus aan te raden om met pakketten in diverse prijsklassen te werken. Welke kanalen liggen jou het beste? Waarmee kun je voldoende waarde creëren? Met de juiste pakketten kun je zowel het lagere segment als het hogere segment van jouw gekozen doelgroep bedienen.
4. Deel je resultaten
In de marketing zijn resultaten erg belangrijk. Vraag je klanten om feedback en reviews, en vraag of je deze mag delen op je eigen website of kanalen. Welke cases hebben het online succes van het betreffende bedrijf vergroot dankzij jouw inzet op social media? Dit is dé manier om bedrijven te overtuigen om met jouw SMMA/SMMB in zee te gaan. Reviews kunnen een belangrijke rol spelen wanneer we het hebben over een eigen SMMB of SMMA. Zo kom je als ondernemer in een positief daglicht en zul je ook meer klanten aantrekken.
5. Groei mee met de markt
Wees niet bang om uit te breiden wanneer je ziet dat je steeds meer opdrachten krijgt. Ben jij goed in het binnenhalen van opdrachten, in het overtuigen van klanten? Dan is dat jouw sterke punt. Schroom niet om iemand anders in dienst te nemen of in te huren voor het regelen van de social media van jouw klanten. Op deze manier kun je als ondernemers je bedrijf steeds verder laten groeien.
Inkomen verdienen met een SMMA of SMMB
Er zijn nogal wat goeroes die beweren dat er met social media makkelijk geld te verdienen is. Meestal verkopen deze goeroes dure cursussen. Hier moet je mee oppassen. Wanneer je succesvol wilt zijn en blijven met je SMMB, is het belangrijk om eerst je naam/merk op te bouwen. Heb je eenmaal een goede naam opgebouwd? Dan kan het interessant zijn, om als een echte ervaringsdeskundige, een cursus aan te bieden. Maar hoe verdien je dan geld met een SMMA of SMMB? Dit doe je door jezelf goed in de doelgroep van jouw klant te verdiepen en aan de hand daarvan gerichte social media posts en advertenties te plaatsen op de diverse social media kanalen.
Met advertenties bereik je veel meer mensen, dan met standaard berichten. Met jouw klant leg je contractueel vast wat voor budget je krijgt om te adverteren én wat de bijbehorende vergoeding is. De hoogte van de vergoeding is aan de ene kant afhankelijk van de branche waarin je werkt en aan de andere kant van jouw inzet, bewezen resultaten en kennis. Samen met jouw klant stem je de vergoeding af. Al met al is het een populair verdienmodel dat echt de moeite waard is.
Liever een eigen online-marketingbureau starten?
Een online-marketingbureau is wat anders dan een SMMA. En de verschillen zijn echt wel groot. Inhoudelijk ben je met een online-marketingbureau met hele andere werkzaamheden bezig dan alleen social media. En het gaat net zoals bij een SMMA ook om specialistisch werk. Dus ligt jouw kennis en kunde echt bij social media? Kies er dan voor om een eigen Social Media Marketing Bureau te starten en wordt een ware specialist. Online marketing is wel breder dan alleen Social Media.
Populariteit van een SMMA of SMMB
Waar komt die populariteit van het starten van een SMMA of SMMB vandaan? Eén van de allergrootste voordelen van een social media marketing agency als eigen bedrijf is dat je niet meer nodig hebt dan een laptop/tablet en een telefoon. Niet voor niets is het vaak populair onder digital nomads. Dit zijn mensen die overal ter wereld kunnen werken dankzij het internet. Digital nomads kunnen de werkzaamheden perfect combineren met het reizen.
Het blijkt in de praktijk vaak moeilijker te zijn dan gedacht. De nieuwe klanten komen namelijk niet vanzelf aanwaaien. Het is, zeker in het begin, gewoon hard werken. Je moet netwerken, je moet op de radar komen bij je potentiële klanten. En ja, heb je eenmaal een groot klantenbestand opgebouwd? Dan is het natuurlijk wel mogelijk om lekker vanaf de andere kant van de wereld de social media marketing van bedrijven te beheren. Dus, heb geduld en bouw gestaag een netwerk op.
Masterclass volgen?
Op het gebied van het starten van een social media marketing bureau zijn veel verschillende masterclasses te volgen. Of wij het aanraden om een masterclass te volgen? Dat moet je helemaal zelf weten. Sommige mensen hebben er baat bij, maar aan de andere kant betreft het vaak informatie die je ook online kunt vinden. Het is dus van belang voor jezelf af te wegen of het de investering waard is of (nog) niet, want het volgen van een masterclass is geen garantie op inkomen. Zo'n cursus is over het algemeen niet goedkoop en er is geen enkele garantie op succes. Hopelijk geeft dit artikel je een kickstart met het starten van je eigen SMMA of SMMB. Veel succes!
Is het verstandig om een SMMB te starten?
In algemene zin is er veel vraag naar een goed online marketing bureau. De vraag is of er ook veel behoefte is aan SMMB diensten. Er zijn veel advertenties te zien van mensen die beweren dat ze een eigen social media marketing bureau hebben en hiermee binnenlopen. Wij kunnen niet beoordelen of dat waar is, want we hebben die kennis niet. Social media is populair en het behalen van goede resultaten is zeker mogelijk, maar niet eenvoudig. Ook is het zo dat bepaalde branche moeilijker zijn dan andere. Het uit handen nemen van waardevolle commerciële werkzaamheden kan in ieder geval wel een inkomen opleveren. Voor het helpen van andere bedrijven is het wel belangrijk om de laatste trends te blijven volgen. Ook moet je een nieuwe klant wel kunnen overtuigen als ondernemer.
Begin klein en laat je bedrijf langzaam groeien
Een SMMA starten kan ook gedaan worden vanuit huis. Je hoeft niet groots te starten. Het is verstandig om te kijken of je het bedrijf kunt opzetten zonder het maken van hoge kosten. Ook heb je zelf meestal te maken met een advertentiebudget. Een advertentiebudget is meestal snel op en het is daarom belangrijk om je te onderscheiden van de rest. Ook is het verstandig om voor jezelf een businessplan op te stellen. Dit helpt je om je te focussen op de belangrijkste punten en cijfers. Ook kun je een SWOT analysen opstellen.
Mijnzzp.nl