Een groot deel van de ondernemers doet alles zelf, van het uitvoeren van bedrijfsactiviteiten tot de boekhouding. Dat komt onder meer omdat je als zzp'er natuurlijk al ondernemend van aard bent en zelf de touwtjes in handen wilt hebben. Het kan ook zo zijn dat je financiële situatie het nog niet toelaat om alles uit te besteden. In dat kader zijn er ook mogelijkheden om zelf aan de slag te gaan met online marketing. Dat kun je namelijk gewoon leren. Wel is het erg belangrijk om niet je doelgroep uit het oog te verliezen wanneer we het hebben over online marketing.
Inhoudsopgave
• Psychologie van online marketing
• Vergaar kennis van online marketing
• Toepassing in de praktijk
Psychologie van online marketing
Het is in elk geval belangrijk dat je weet wat marketing inhoudt en welk effect handelingen hebben op mensen. Dat begint met het observeren en bestuderen van handelingen en gedrag en door de waarom vraag te vervolgen met waarom. Waarom ben jij aan een bepaald merk gehecht of koop je kleding bij dezelfde winkel? Voor het gemak misschien, maar als je er dieper over nadenkt met de waarom vraag dan komt er een meer doordacht antwoord. Online marketing heeft daarnaast ook betrekking op neuromarketing.
Vergaar kennis van online marketing
Online marketing is niet zo moeilijk als je denkt. Het enige wat er vaak ontbreekt bij de doorsnee ondernemer die er zelf mee aan de slag gaat, is kennis. Door kennis te maken met de methoden van online marketing is het veel simpeler om je er een beeld bij te vormen. Natuurlijk weet je wel dat social media belangrijk zijn in de marketing, maar hoe maak je daar gebruik van? Ga op onderzoek uit en kijk wat werkt, zoals Facebook Ads of sponsored content. Of misschien past het organiseren van een wedstrijd via social media wel beter bij jouw bedrijf, product of dienst. Zo is het belangrijk om over verschillende onderwerpen aangaande online marketing kennis te vergaren. Heb je de kennis eenmaal in huis dan is die direct toe te passen.
Toepassing in de praktijk
Je hoeft als zzp'er heus niet ineens alle marketinginstrumenten in de strijd te gooien. Het is beter om je eerst op één onderdeel te concentreren, zoals op meer bezoekers naar je website krijgen. Dat kan onder meer door je eigen blog te starten die je vervolgens natuurlijk wel deelt op social media. Of door eerst social media te gebruiken en daar interactief op te worden om een relatie op te bouwen met je klanten. Zo zijn er allerlei instrumenten toe te passen, van een nieuwsbrief tot een mailfunnel en van betaald adverteren tot filmpjes maken voor YouTube.
Mijnzzp.nl