Nederland staat bekend om haar hoge hoeveelheid zzp’ers. Als eigenaar van een bedrijf weet je maar al te goed dat de gezondheid van je onderneming afhangt van hoeveel klanten je binnenhaalt. Door middel van de juiste marketing kon je daardoor erg succesvol worden. Echter is online marketing tegenwoordig de duidelijke koning van marketingmethodes om meer omzet te genereren. Daarbij hebben veel ondernemers een dilemma; is het slimmer je online marketing zelf te doen of kun je beter dit uitbesteden aan bijvoorbeeld een online marketing bureau in Hilversum? In deze blog helpen we je uit de brand met dit dilemma door zowel de voor- en nadelen van deze opties te benoemen. Op deze manier kun je straks makkelijker bepalen welke oplossing beter bij je past.
De voordelen van het uitbesteden van je online marketing
Als eerste is het zaak om de voordelen van het uitbesteden van online marketing te benoemen. Het grootste voordeel is dat je er geen tijd aan kwijt bent. Je kunt je hierdoor volledig focussen op wat je goed kan, namelijk ondernemen. Een ander voordeel is dat je gebruik kunt maken van specialistische kennis. Zo hebben veel online marketing bureaus specifieke expertise op gebieden als bijvoorbeeld SEO, SEA of contentmarketing. Ten slotte voorkom je met het uitbesteden van je online marketing dat je achterloopt op concurrenten. Dankzij een online marketing bureau zorg je ervoor dat jouw online marketing strategie up-to-date blijft, waardoor je concurrenten altijd een stap voor bent.
De nadelen van het uitbesteden van je online marketing
Ondanks dat er veel voordelen zijn aan het uitbesteden van je online marketing, zijn er ook een aantal nadelen te benoemen. Als eerste is het zo dat je geld kwijt bent aan de diensten die een online marketing bureau levert. Hierdoor heb je minder budget voor andere investeringen. Daarnaast sta je meer op afstand tot je eigen online marketing strategie, waardoor deze minder kan lijken op jouw bedrijf en merkidentiteit. Het laatste nadeel is dat je minder inzicht hebt in de resultaten die je behaalt dankzij je online marketing strategie.
Welke voordelen heb je met je online marketing zelf doen?
Ten eerste kun je geld besparen bij het zelf doen van je online marketing. Als je de kennis in huis hebt, betekent dit dat je geen extra personeel aan hoeft te trekken dat geld kost. Daarnaast blijf je hierdoor meer betrokken bij je eigen online marketing strategie. Hierdoor weet je precies hoe jouw product, dienst of merk gepromoot wordt en kun je deze beter positioneren binnen de markt. Ten slotte heb je hier meer inzicht in de resultaten die behaald worden. Hierdoor kun je op tijd bijsturen waar nodig, om zo nog beter te presteren.
Dit zijn de nadelen van zelf je online marketing doen
Het grootste nadeel aan het zelf doen van je online marketing is de tijd die je hierin steekt. Je moet vrijwel continu bezig zijn met het monitoren en bijsturen van je online marketing strategie, waardoor er dus veel uren in kunnen gaan zitten. Daarnaast moet je ook heel veel kennis hebben op online marketing gebied. Als je deze kennis niet in huis hebt, zal je hier lange tijd aan moeten besteden voordat je er echt onder de knie hebt. Het laatste nadeel is dat je het risico loopt om fouten te maken. Er zijn tegenwoordig namelijk vele verschillende online marketing technieken waar je rekening mee moet houden. Als je hiervan afwijkt, kan dit leiden tot minder resultaat.
Wanneer is welke optie beter?
Nu je precies weet wat de voor- en nadelen zijn van je online marketing zelf doen en uitbesteden, is het tijd om te bepalen welke optie beter bij je past. Als eerste moet je kijken naar jezelf. Heb je er de tijd en de kennis voor om het zelf te doen, of heb je liever dat een online marketing bureau dit overneemt? Daarnaast is het ook belangrijk om naar je budget te kijken. Kies je voor uitbesteding dan ben je hier geld aan kwijt, maar bij het zelf doen ben je hier juist tijd aan kwijt. Beide opties hebben voor- en nadelen, dus maak de keuze die het beste bij jou past. Verder is de kans op betere resultaten in een sneller tempo groter als je jouw online marketing uitbesteedt.
Al met al weet je nu beter of het slimmer is om zelf je marketing te doen, of juist dit aan een externe partij uit te besteden. Maak de juiste keuzen, zodat je bedrijf blijft groeien.
Dit artikel valt buiten de redactionele inhoud van mijnzzp.nl
Mijnzzp.nl