Team Mijnzzp

Ondernemer

Online zichtbaarheid is altijd belangrijk, maar deze dagen wordt het nog belangrijker. De periode met sluitingen en beperkingen lijkt redelijk aan zijn eind gekomen. Des te belangrijker wordt het om weer onder de aandacht te komen van jouw (potentiële) klanten en dan vooral de lokale klanten. Nu alle ondernemers weer meer zichtbaar willen zijn, laait ook de concurrentiestrijd op. Maar hoe behoud je je online zichtbaarheid als lokale ondernemer?

Inhoudsopgave
Je locatie up-to-date houden
Sociale communicatie
Extra ondersteuning

Je locatie up-to-date houden

Misschien wel een open deur, maar het is belangrijk dat jij jouw locatie online up-to-date houdt. Klanten checken vaak of een winkel open is en wat het adres is via Google. Op het moment dat deze gegevens bijgewerkt zijn, staan zij niet voor een dichte deur of op de verkeerde plek. Dit zorgt namelijk voor veel ergernis en een negatieve invloed op jouw bekendheid.

Om jouw openingstijden nog verder te specificeren heeft Google een ‘tijdelijk gesloten moment’ toegevoegd. Zo kun je dus ook bijvoorbeeld vakanties erin zetten, gewijzigde openingstijden met feestdagen of als je onverhoopt om een andere reden de zaak een dag moet sluiten.

Niet alle bedrijven hebben de optie nog open staan, maar de mogelijkheid van WhatsApp als contactmogelijkheid behoord tot de tijd van nu. Het geeft klanten de mogelijkheid om laagdrempelig in contact met je te komen en een eenvoudige vraag te stellen.

Sociale communicatie

Als lokale ondernemer is het moeilijk opboksen met grote marketingstunts zoals grote merken kunnen doen, daarom is sociale communicatie jouw belangrijkste middel. Je denkt als eerste waarschijnlijk aan Facebook en Instagram, maar kijk ook eens naar TikTok en andere lokale ondernemers om elkaar te taggen op social media.

Er zijn verschillende manieren om via social media verbonden te blijven met jouw volgers en klanten. Als je betrokken bent bij de lokale regio geeft dat altijd een grote mate van sympathie, zoals een donatie aan de lokale voedselbank. Je kunt ook lokale bedrijven op jouw social media onder de aandacht brengen en zij jou.

Start een samenwerking op door bijvoorbeeld een gecombineerd pakket samen te leveren aan producten of diensten, met daar een korting in verwerkt en post het op jullie social mediakanalen. Het weergeven van hoe jouw winkel eruitziet en hoe jullie bedrijfsprocessen lopen aan de kant van de klant geeft ook altijd een bepaalde vorm van openheid die klanten trekt.

Extra ondersteuning

Los van jouw eigen input zijn er ook grote bedrijven die de lokale ondernemers willen steunen. Facebook biedt regelmatig gratis advertentie kredieten voor kleine bedrijven en Google heeft onlangs 340 miljoen euro beschikbaar gesteld aan advertentietegoeden voor kleine en middelgrote ondernemingen om te steunen in deze zware tijden. Je kunt deze ondersteuning gebruiken na bijvoorbeeld een verfrissing van jouw website waarbij je hebt gekeken naar de marketingtools in deze tijd.

Als je tijd investeert en deze combineert met advertenties ben jij weer goed zichtbaar voor iedereen. Jouw online zichtbaarheid als lokale ondernemer is belangrijk en kan je op verschillende manieren ondersteunen en verbreden. Sla je handen in een met andere ondernemers en begin een marketingproject waardoor jouw bedrijf weer op de kaart wordt gezet.

Mijnzzp.nl