Door de juiste (online) kanalen en content in te zetten kun je meer potentiële klanten bereiken, ga je slimmer met leads om en stimuleert het je jouw omzet doelen behalen.
Inhoudsopgave
• Zichtbaar worden voor jouw doelgroep
Deel de juiste content
• De juiste online kanalen gebruiken
• Adverteren op social media
• Zorg voor variatie
• Contentkalender
Zichtbaar worden voor jouw doelgroep
Je website, social media en andere online kanalen zijn de middelen die je uitstekend in kunt zetten om online zichtbaarheid te creëren. Voordat je start met het inzetten van deze kanalen en middelen is het van belang dat jij jouw doelen, strategie en doelgroep duidelijk in kaart hebt gebracht. Denk na over wat je graag wil bereiken met die online zichtbaarheid.
Dit kan verkoop, bekendheid of bijvoorbeeld een bezoek aan je website zijn. Denk ook goed na over wie jouw doelgroep precies is en waar deze zich online bevindt. Kijk ook naar op wat voor informatie jouw doelgroep nu eigenlijk zit te wachten. Wanneer je dit voor jezelf helder hebt, kun je hier mooi op inspelen.
Deel de juiste content
Door betrokkenheid te tonen door het steeds online delen van informatie, kennis en nieuws zullen je volgers en websitebezoekers steeds meer betrokkenheid tonen. Dit helpt om jouw online zichtbaarheid te vergroten. Originele, interessante en goede content zullen vaker onthouden worden en gedeeld worden met anderen. Wees authentiek en pas een persoonlijke benadering toe. Wees vooral jezelf. Zo win je het vertrouwen van jouw potentiële klanten.
De juiste online kanalen gebruiken
Je kunt jezelf beter focussen op een paar online kanalen die beschikbaar zijn, dan ze allemaal te gebruiken. Regelmatig nieuwe content plaatsen die relevant en interessant is voor jouw doelgroep is van belang. Ga zo nu en dan ook de interactie aan met mensen. Meng je in discussies en ga in op vragen die in het openbaar op social media gesteld worden.
Adverteren op social media
Social media is niet meer weg te denken uit onze levens. Misschien gebruik je social media al regelmatig voor jouw bedrijf, maar heb je ook al eens geadverteerd op social media? Hiermee wordt je bericht ook gepromoot bij groepen mensen die jou nog niet volgen en niet alleen onder de bestaande groep volgers. Het fijne hiervan is, dat je zelf kunt aangeven wie of wat jouw doelgroep is, en wie of wat je met je bericht op social media wil bereiken.
Zorg voor variatie
Wees creatief in het bedenken van tekst, video`s foto`s en infographics. Iedereen heeft een bepaalde voorkeur voor contentvomen. Door hiermee te variëren en te experimenteren spreek je meer mensen binnen jouw doelgroep aan. Ga vloggen, bloggen, deel je leukste foto`s op social media of geef een webinar.
Contentkalender
Veel ondernemers vinden het lastig om structureel aan nieuwe content te werken. Ze hebben weinig inspiratie of geen tijd voor het creëren van content. Wanneer je dit ook hebt, kun je mogelijk gaan werken met een contentkalender. Dit is een kalender waarop je jouw online activiteiten voor een aantal maanden vooruit kunt plannen. Wanneer structurele zichtbaarheid een vaste gewoonte is, hoef je niet meer achter de feiten aan te lopen. Dat gaat je een hoop rust geven. Dit wil overigens niet zeggen dat het niet raadzaam is om zo nu en dan ook eens spontane berichten te plaatsen. De combinatie hiervan houdt het juist leuk en gevarieerd.
Mijnzzp.nl