Weet jij wat de ideale klanten zijn voor jouw bedrijf? Als je eenmaal weet wie je ideale klanten zijn dan is het mogelijk om je marketingactiviteiten daar heel gericht op af te stemmen. Client clarity is de Engelse benaming voor het proces om je ideale klant in een paar stappen te ontdekken. Het belangrijkste bij client clarity is dat je niet alleen rekening houdt met demografische kenmerken, maar ook met de klantbehoefte en pijnpunten.
Inhoudsopgave
• Richt je op een nicheklant
• Efficiënte en gerichte marketing
• Verstevig je concurrentiepositie
Richt je op een nicheklant
Het is heel begrijpelijk dat je als bedrijf zoveel mogelijk klanten wilt hebben. Dit leidt alleen vaak tot een valkuil om een zo groot mogelijke en brede doelgroep te bereiken. Als je doelgroep te breed is, leidt dit niet tot een focus op de ideale klant. Daarom is het beter om je op een zogenoemde nicheklant te richten. Door heel specifiek gericht te zijn, kom je uit bij klanten die jouw bedrijf nodig hebben. Het voordeel is bovendien dat je jouw bedrijf tot autoriteit uitbouwt, waar je groep nicheklanten gebruik van wil maken. Richt jij je tot een te brede doelgroep dan herkennen klanten zich daar niet specifiek in.
Efficiënte en gerichte marketing
Heb je een nicheklant bepaald dan is de stap naar de ideale klant binnen te halen de volgende. Dit doe je aan de hand van efficiënte en gerichte marketing met als voordeel de grote herkenbaarheid. Het is belangrijk dat klanten zich in jouw product, dienst of bedrijf herkennen, want dat is precies wat een nicheklant nodig heeft. Je kan gerichte marketing efficiënt vormgeven met content op je website, in nieuwsbrieven en op social media. Jij hoeft alleen maar je nicheklanten te bereiken en niet een veel bredere doelgroep. Dit is veel efficiënter dan aas uitwerpen in allerlei vijvers, waar niet de vissen zwemmen die jij op het oog hebt.
Verstevig je concurrentiepositie
Je hebt nicheklanten en een marketingstrategie die daarop is afgestemd. Dit geeft je een voorsprong op concurrenten, want de nicheaanpak verstevigt je positie. Je maakt namelijk een onderscheid door je op nicheklanten te richten, terwijl je concurrent nog bezig is met een bredere doelgroep.
Mijnzzp.nl