Of je nu net begonnen bent of al een tijdje meedraait als ondernemer, in beide gevallen is het van belang dat je genoeg opdrachten krijgt om te kunnen blijven bestaan. Hoe goed je ook bent, de meeste ondernemers kunnen het niet alleen maar hebben van mond-tot-mond reclame. Het is van essentieel belang voor je bestaanszekerheid dat potentiële klanten je weten te vinden. Hoe zorg je er nou voor dat je meer naamsbekendheid krijgt, dat toekomstige klanten een positieve indruk van je hebben en dat je een gevestigde orde wordt binnen je sector?
Bepaal je doelgroep
Grote bedrijven geven heel veel geld uit aan reclame, zoals bijvoorbeeld aan commercials op tv. Effectief, maar soms lastig om een geselecteerde doelgroep mee te bereiken. Als kleine of beginnende ondernemer beschik je meestal niet over dergelijke financiële middelen, maar wie niet sterk is moet slim zijn. Voordat je gaat nadenken over de verschillende vormen van promotie moet je eerst bepalen wat je doelgroep is. Stel vast wat de kernwaarden zijn van jouw klanten, wat is de leeftijd, opleiding, achtergrond enzovoort. De manier waarop jij jouw bedrijf gaat promoten en waarop je naamsbekendheid wilt creëren moet aansluiten bij je potentiële klanten. Dit klinkt als een open deur, maar toch gaan veel bedrijven hiermee de mist in.
Vormen van promotie
Nu je je doelgroep hebt bepaald kun je de vorm van promotie hierop aanpassen. Veel promotie vindt tegenwoordig online plaats. Dit is een zeer belangrijke tool, het eerste dat mensen vaak doen is een bedrijf opzoeken op het internet. Naast digitale promotie is er natuurlijk ook offline promotie. Veel bedrijven besteden hier nog weinig aandacht, maar dit kan zeer nuttig zijn.
Je eigen bedrijfsvlag
Eén van die offline manieren om je bedrijf te promoten is een eigen vlag. Het is een zeer effectieve manier, en je kunt zelfs een vlag bedrukken met je bedrijfsnaam. Als ondernemer wil je dat je bedrijfsnaam of logo zichtbaar is en dat het duidelijk is om wat voor soort bedrijf het gaat. Dit kan uiteraard altijd met je eigen logo en huisstijl. Met een vlag val je op en het ziet er representatief uit. Ook wanneer je als ondernemer vanuit je eigen huis werkt, of een kantoor aan huis hebt is een gedrukte vlag een goede keus. In een woonwijk val je dan direct op. Mogelijke klanten uit je buurt zien dit ook en weten je te vinden. Ze zijn sneller geneigd om een bedrijf uit de buurt in te schakelen, dat voelt vertrouwd en veilig.
Een goede website
Mensen en dus ook klanten worden steeds digitaal vaardiger. Vaak is het eerste wat mensen doen een bedrijf online opzoeken. Zorg er dus voor dat je een duidelijke en goed werkende website hebt, zelfs als je een product of dienst aanbiedt dat niets met internet te maken heeft. Een website is tegenwoordig het visitekaart van je bedrijf en als die niet op orde is, loop je het risico potentiële klanten te verliezen. Een goede website betekent dat hij er verzorgd uitziet en een logische opbouw heeft. De uitstraling moet passen bij jouw product of dienst. Bepaalde informatie of producten moet duidelijk te vinden zijn.
SEO marketing
SEO staat voor Search Engine Optimization en hiermee zorg je ervoor dat je website ‘zoekmachine vriendelijk’ wordt. Dit doe je onder andere door onderwerpen te kiezen en zoektermen in de tekst te verwerken die interessant zijn voor jouw doelgroep. Door dit te optimaliseren zien Google en eventuele andere zoekmachines, dat jij interessant en relevant bent, waardoor je hoger in de zoekresultaten belandt. Google is tegenwoordig hét kanaal waar potentiële klanten als eerst op zoek gaan naar een dienst of product wat jij ook aanbiedt. Zorg er dus voor dat je gevonden wordt. Er zijn veel online bedrijven die hier ondertussen in gespecialiseerd zijn, waar je als ondernemer veel aan kunt hebben.
Social media
Om Social media kunnen we niet meer heen. Naast een goede website voor je bedrijf is dit nog steeds een absolute must. Er is een breed scala aan mogelijkheden: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, TikTok, Snapchat of LinkedIn. Welk kanaal je wilt gebruiken hangt mede af van je doelgroep, deze moet zich er wel op bevinden. Daarnaast heeft ieder kanaal zijn eigen unique selling point. Zo is YouTube geschikt om promotie en/of instructie filmpjes te maken, Instagram voor foto’s en een persoonlijke aanpak en LinkedIn is weer wat zakelijker.
Dit artikel valt buiten de redactie van Mijnzzp.nl
Mijnzzp.nl