Je hoort misschien wel vaker dat ondernemers out of the box moeten denken en dat is niet zonder reden. In de eerste plaats is het belangrijk om je onderneming ook in de toekomst optimaal te laten functioneren. Dat is onder meer mogelijk door voor je product of dienst meer toepassingen te vinden dan die je nu hanteert. Het is soms lastig om de vertrouwde manier van zakendoen los te laten en out of the box te denken. Er is voor deze manier van denken een eenvoudige basisstrategie met het simpel beantwoorden van twee vragen. Dat maakt het ook voor de wat meer conservatie ondernemer mogelijk om out of the box gaan denken.
Focus je op de behoefte van de klant
Het hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn, want de basis ligt in het verplaatsen van jezelf in de klant. Uiteraard afgestemd op je bedrijf om de klantbehoefte heel concreet te maken. Kijk daarom naar welk probleem de klant wil oplossen, want daarin liggen voor jouw bedrijf de kansen. De gemakkelijkste manier om dat te doen, is door met je klanten te praten en vragen te stellen. Het helpt om daarbij gewoon nieuwsgierig te zijn en vooral ook door te vragen om de echte klantbehoefte te ontdekken.
Bepaal een nieuw doel
Het out of the box denken als zzp-er geef je verder vorm door een nieuw doel te bepalen die gericht is op groei. Een voorbeeld van een nieuw doel is een bepaalde omzet te behalen over een periode. Het is eveneens mogelijk om een nieuwe doelgroep te bepalen en je product of dienst daarop te richten. Zo kan je ook een nieuwe markt betreden door je product of dienst op een bredere manier in te zetten. Vind je het lastig om vanuit je eenmanszaak een nieuw doel vast te stellen dan is het handig om eerst marktonderzoek te doen en daarin onder meer een analyse van concurrenten op te nemen. Overigens helpt het ook om even afstand te nemen van je bedrijf om in een andere omgeving op creatieve en nieuwe gedachten te komen.
Mijnzzp.nl