Ben jij als zzp’er onlangs een eigen webshop begonnen? Daar komt natuurlijk best wat bij kijken. Voordat je gaat beginnen met het verkopen, moet er namelijk nog een hoop geregeld worden. Zo moet je een webshop bouwen, maar ook nadenken over bijvoorbeeld hoe je de bestellingen bij de klanten krijgt. Benieuwd hoe je het beste pakketten kunt versturen vanuit je eigen webshop? Wij geven je wat handige tips!
De juiste vervoerder kiezen
Voordat je kunt beginnen met verkopen, is het goed om na te denken over welke vervoerder je graag zou willen hebben. Er zijn verschillende vervoerders waar je uit kunt kiezen. Maar hoe kies je de juiste aanbieder uit? Ten eerste kan het handig zijn om prijzen te gaan vergelijken. Zeker als je net bent begonnen, wil je hier misschien niet al te veel geld aan kwijt zijn. Bekijk dus wat vervoerders jou te bieden hebben en voor welke prijs. De prijs die aanbieders hanteren voor verzending, is afhankelijk van veel dingen. Bijvoorbeeld het gewicht, de omtrek, het land vanaf waar je verstuurt, het land waar je naartoe verstuurt en/of de verzending met of zonder Track & Trace wordt gedaan. Om erachter te komen welke aanbieder goed werkt, zou je ook contact op kunnen nemen met andere ondernemers die een webshop hebben. Misschien kunnen zij jou wel goed adviseren!
De verzendkosten bepalen
Een ander belangrijk onderdeel waar je jezelf mee bezig moet houden voordat je begint met verkopen, is het bepalen van de verzendkosten. Je hebt hierbij verschillende opties. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om de verzendkosten door te berekenen in jouw productprijzen, de volledige verzendkosten te betalen uit je marges, gratis verzending aan te bieden vanaf een minimaal bestelbedrag of vaste verzendkosten te rekenen voor al je zendingen. Als je nog maar net bent begonnen als zzp’er, is het vaak lastig om meteen gratis verzending aan te bieden. Dit zie je namelijk vooral bij de iets grotere bedrijven veel voorbijkomen. Wat wel vaak een goede optie is, is om gratis verzending aan te bieden vanaf een minimaal bestelbedrag. Dit kan de potentiële klanten op jouw website misschien wel verleiden om voor een hoger bedrag bij jouw webshop te bestellen.
Verzendlabels verzorgen
Wat je nodig hebt om jouw bestellingen te verzenden, zijn goede verzendlabels. Als je hiernaar op zoek bent, kun je denken aan bijvoorbeeld de dymo 4xl labels. Zorg er in ieder geval voor dat je niet handmatig verzendlabels gaat aanmaken. Dit kost je namelijk onnodig veel tijd. Mocht je er budget voor hebben zou je kunnen kiezen voor het aanschaffen van een labelprinter. Zeker als je van plan bent veel bestellingen te gaan verzenden, is dit ontzettend handig. Met zo’n printer kun je namelijk heel snel de ene na de andere label printen. En dit versnelt jouw verzendproces enorm.
Goede verpakking
De juiste vervoerder gekozen, verzendkosten bepaald en verzendlabels als bijvoorbeeld de dymo 11354 besteld? Dan kun je aan de slag met de volgende belangrijke stap: het kiezen van de verpakking. Het is verstandig om gebruik te maken van bijvoorbeeld een stevige verzenddoos. Je wilt tenslotte niet dat de doos onderweg beschadigt raakt en daardoor misschien ook wel de order zelf. Naast een goede verzenddoos is het handig om te zorgen voor sterke tape die je kunt gebruiken. Wat vaak goed werkt bij verpakkingen, is om het een persoonlijke touch te geven. Zo wordt het toch wat meer uniek en dit kan een glimlach op het gezicht van de klant toveren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het toevoegen van jouw huisstijl of een persoonlijk kaartje. Een kleine moeite, wat vaak wel enorm gewaardeerd kan worden.
De stappen hierboven kun je zeker gaan volgen als jij momenteel als zzp’er druk bezig bent met het opzetten van jouw website. Het verzendproces is een zeer belangrijk onderdeel, dus besteed hier voldoende aandacht aan. Dan zorg jij ervoor dat de klanten tevreden zijn en wellicht wel herhaalaankopen gaan doen!
In samenwerking met zolemba.nl
Mijnzzp.nl